Om de zorg in de toekomst voor iedereen beschikbaar te houden, mét behoud van kwaliteit, moeten we die zorg anders organiseren. Enerzijds betekent dit letterlijk anders organiseren (sociale innovatie), anderzijds biedt technologie (technologische innovatie) mogelijkheden om cliënten, mantelzorgers en zorgprofessionals maximaal te ontzorgen. ZorgSpectrum is met Zorgkantoor Zilveren Kruis en collega-zorgorganisatie Vecht&Ijssel een fieldlab gestart om al lerend te experimenteren met hoe de zorg van de toekomst er in het verpleeghuis uit ziet. Anders kijken, denken en handelen, daagt alle betrokkenen uit hiervan te leren en te verbeteren.
In dit eerste deel van een tweeluik bespreken we onze aanpak en zoektocht naar een nieuwe balans tussen ‘loslaten én anders vasthouden’ en opgedane inzichten. ANDERS KIJKEN: WHAT MATTERS TO YOU - MENS IN ZIJN GEHEEL Leiderschapsgoeroe en auteur Simon Sinek noemt het ‘It starts with Why’. In de ziekenhuiswereld heet het ‘What matters to you’. Binnen ZorgSpectrum zijn wij gestart met het definiëren van het antwoord op de vragen ‘Hoe wil jij oud worden?’ en ’Wie zorgt er straks voor mij?’. Bij aanvang van het fieldlab zijn we vanuit die toekomstdroom begonnen met nadenken over de vraag ‘wat kunnen we gegeven de toekomstige uitdagingen NU anders doen. In alle scenario’s en met alle stakeholders - zoals cliënten, mantelzorgers, zorgprofessionals en behandelaren - kwam naar voren dat de mens in centraal moet staan. In deze holistische kijkwijze bedoelen we de mens met al diens talenten, behoeften, wensen, gewoonten, ervaringen en belevingen. Vanuit cliëntperspectief betekent dit persoonsgerichte zorg waarbij de mens (in plaats van de beperking of ziekte) centraal staat, zodat we hen een betekenisvol leven kunnen bieden. Dit wordt gedaan met het netwerk waarmee de bewoners hun leven hebben beleefd. Daar waar mogelijk, wordt de zorg ondersteund door technologie. Zo zijn de werkingsprincipes D.N.A. ontstaan: Digitaal, Netwerk en Aandacht. De andere manier van werken (sociale en technologische innovatie) biedt zorgprofessionals ruimte om met aandacht voor cliënten en oog voor de behoefte, samen met hun netwerk en met ondersteuning van digitale mogelijkheden, de cliënt altijd centraal te stellen. De mens in zijn geheel zien, is ook toepasbaar op de zorgprofessional. Iedere zorgprofessional of vrijwilliger werkt in de zorg om iets te betekenen voor een ander. Al deze professionals hebben hun eigen competenties: diverse soorten kennis, vaardigheden, attituden en talenten. Door anders te kijken naar een zorgprofessional en het benodigde werk om cliënten een betekenisvol leven te kunnen blijven bieden, ontstond bij ZorgSpectrum de vraag hoe we onze zorgprofessionals vanuit een bredere perspectief willen werven en inzetten. Laten we eerlijk zijn, het is zoeken naar een nieuwe balans tussen loslaten (van wat we deden) en anders vasthouden. Hier hebben we geen eenduidig antwoord op, wel zien we het als een relevante vraag bij het kijken naar arbeidsmarktvraagstukken. De praktische vraag die bij ons ontstond was: gaan we werven en mensen selecteren op basis van de klassieke functies, ervaringen en ervaringsjaren óf via een meer holistische kijkwijze. We kozen voor het laatste! ANDERS DENKEN: HOLISTISCH Binnen het Verpleeghuis van de toekomst vroegen we ons af hoe we de zorg idealiter organiseren als alle bestaande patronen en structuren er niet waren. De afgelopen jaren kregen verpleegkundigen en verzorgenden er veel taken en verantwoordelijkheden bij, ontstaan uit taakverschuivingen , verdere doorontwikkeling van het vak en administratie . De reden waarvoor de zorgprofessionals voor de zorg hebben gekozen, wordt door de opeenstapeling van taken en verantwoordelijkheden steeds minder zichtbaar. In onze zoektocht bekeken we eerst hoe we de directe zorgtijd konden verhogen en alle ‘niet-zorgtijd’ konden reduceren. Dit gedachtengoed hebben we vastgehouden, maar de manier waarop (lean organiseren) hebben we losgelaten. Want al snel concludeerden we dat we ook holistisch naar de zorgprofessional en daarmee naar de arbeidsmarktvraagstukken kunnen kijken. We weten vanuit de verschillende ervaringshoeken dat zorgprofessionals meer wíllen en kúnnen bijdragen aan hun eigen missie en vanuit hun intrinsieke motivatie. De vraag die hierbij ontstond, was hoe de holistische blik naar zorgprofessionals zich verhoudt met bijvoorbeeld een functiebeschrijving. Kunnen we dit in de toekomst adresseren als een nieuwe balans die gevonden moet worden? Het is nog niet duidelijk hoe dit zich verhoudt en/of beperkt wordt door regels, functiebeschrijving en (BIG-)wetgeving. Vanuit holistisch denken kwamen we bij de logische niveaus van Bateson uit. Hij ontwikkelde een hiërarchische structuur om ons menselijke denken en handelen te ordenen. Wij hebben zijn model aangepast tot figuur 1 (zie hieronder). We vinden dat een persoonlijke missie en visie het fundament moet vormen van waaruit de zorgprofessional functioneert. Van daaruit toon je wie je bent, waar je in gelooft en wat je kunt als mens. Als al die niveaus met elkaar communiceren, helpt dat om jezelf het beste tot je recht te laten komen en te doen waar je goed in bent. Dat geeft energie en draagt bij aan werkplezier en uiteindelijk de optimale zorg voor de cliënt. [caption id="" align="aligncenter" width="750"]
