In 2024 verkent de Future Health Index, nu in zijn negende editie, hoe beslissers in de zorg de capaciteit van hun organisatie inschatten om tijdige hoogwaardige zorg aan iedereen te leveren. Het rapport richt zich op de tekorten die deze levering belemmeren en onderzoekt manieren om deze te overwinnen. Dit jaar is de Future Health Index gebaseerd op eigen kwantitatief onderzoek uitgevoerd in 14 landen ondersteund door kwalitatieve interviews in vier van deze landen: Singapore, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Dit is het grootste wereldwijde onderzoek in zijn soort waarin de prioriteiten en perspectieven van beslissers in de gezondheidszorg worden geanalyseerd, met antwoorden van bijna 3000 zorgbeslissers in 14 landen: de Verenigde Staten, Brazilië, Italië, Zuid-Afrika, Saudi-Arabië, India, Indonesië, Australië, Japan, China, Singapore, Polen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
Betere zorg leveren aan meer mensen
Tijdige toegang tot zorg is een hoeksteen van een goed functionerend zorgsysteem. Lange wachttijden en personeelstekorten maken het echter steeds moeilijker om de zorg te bieden die mensen nodig hebben. Dit geldt niet alleen voor afgelegen en landelijke gebieden, maar ook voor stedelijke gebieden. Voor degenen die al moeite hadden om tijdige en passende zorg te krijgen, worden de barrières mogelijk alleen maar groter. Het resultaat: vertragingen in screening, diagnose, behandeling en follow-up zorg waardoor patiënten risico lopen en de druk op de zorgsystemen op de lange termijn toeneemt.
Deze harde realiteit wordt geschetst in de Future Health Index van dit jaar. Hierin wordt benoemd dat, om de zorgsystemen duurzaam te houden in het licht van de groeiende vraag van patiënten, er dringend heroverwogen moet worden hoe en waar zorg wordt geleverd. Het goede nieuws is dat zorgbeslissers stevige stappen in deze richting zetten. Door nieuwe zorgmodellen en AI-gestuurde innovaties te integreren, pakken zorgbeslissers de hiaten in de huidige zorgsystemen aan. Ze automatiseren workflows om tijd vrij te maken voor personeel en wachtlijsten te verkorten. Ze omarmen virtuele zorg en patiëntmonitoring op afstand om de reikwijdte van de zorg te vergroten. En ze implementeren AI om de beschikbare informatie om te zetten in waardevolle inzichten die de expertise van zorgprofessionals versterken, zodat ze consequent hoogwaardige zorg kunnen leveren.
“De toepassing van AI kan helpen bij het oplossen van problemen in de zorg, met name het personeelstekort. Door de slimme inzet van kunstmatige intelligentie kan tijd worden bespaard bij bijvoorbeeld administratie en onderzoek van beelden en data.”
Léon Kempeneers, Managing Director Philips Benelux
Bij Philips zetten we ons in om samen te werken met zorgverleners. We zien de potentie voor een toekomst waarin mensen overal, ongeacht wie ze zijn of waar ze wonen, toegang hebben tot de zorg die ze nodig hebben wanneer ze die nodig hebben. Wat we horen van bestuurders is dat zij in dezelfde toekomst geloven. Een toekomst die alleen kan worden bereikt in partnerschap door het samenbrengen van belanghebbenden uit het hele zorgsysteem om samen te werken en schaalbare oplossingen te ontwikkelen. Zo kunnen we uiteindelijk betere zorg leveren aan meer mensen.
Terwijl we samen de toekomst vormgeven, moeten we erop letten om dit op een duurzame manier te doen. Inmiddels is het bewezen dat het klimaat en de menselijke gezondheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Bemoedigend is dat een overgrote meerderheid van de beslissers in ons rapport erkent dat het verminderen van de ecologische voetafdruk van de zorg een topprioriteit zou moeten zijn. Aan de andere kant worstelen velen tegelijkertijd met ongekende financiële druk. Dit toont de dringende noodzaak aan voor technologische oplossingen die zowel groen zijn als helpen de zorgkosten te verlagen. Het kan niet het een of het ander zijn - want we kunnen geen gezonde mensen hebben zonder een gezonde planeet. Ik hoop dat u inspiratie haalt uit het pad dat andere beslissers in de zorg in dit rapport uitstippelen. Op de volgende pagina's vindt u een toelichting op de drie belangrijkste thema's: het personeelstekort; het tekort aan inzichten uit data; het gebrek aan duurzaamheid.
Lees het Nederlandse rapport hier: