Keerverbod is van kracht

vr 11 december 2020
Keerverbod is van kracht
Digitalisering
Premium

‘Hallo, … ben je daar?’ ‘Wij zien je niet, kan je ons horen?’ ‘Kan je een geluid maken zodat we weten dat je er bent?’ Wanneer je dit leest in november of december 2020, denkt iedereen onmiddellijk aan de dagelijkse probleempjes die bij beeldbellen en thuiswerken horen. Had je dit gelezen in november of december 2019, dan had je eerder gedacht aan ... een seance om te ‘communiceren’ met een geest. Nog maar eens een teken hoe snel onze wereld kan veranderen. Maar persoonlijk merk ik dagelijks dat die veranderingen, zij het op het vlak van digitalisering, niet voor iedereen vlot verlopen.

Wekelijks word ik meermaals geconfronteerd met mensen die het antwoord schuldig zijn op de vraag: ‘Welke browser gebruik je?’. Mensen die niet weten wat het verschil is tussen ’Share Desktop’ en ’Share Application’. Waarbij ook telkens iemand vraagt wat een ‘URL’ is en waar die teruggevonden kan worden. Waar, ondanks dat er maar één button is met een duidelijk herkenbare afbeelding van een microfoon met een rode streep over, deelnemers boos worden omdat ze het onduidelijk vinden hoe ze zich moeten un-muten.

Voor enkele projecten heb ik de virtualisering van een bijeenkomst, workshop of event moeten begeleiden. Wat opvalt, is het volgende: 50 procent van de voorbereidingstijd gaat naar digitale opleiding van deelnemers en sprekers. Dit betreft een meer algemene computer oplei- ding, alsook gebruik van camera en microfoon, verbinding met het internet, gebruik van tabs in browsers, eenvoudige Powerpoint/Keynote instructies… in feite allemaal basiszaken.

Wat ook opvalt, is dat de kloof steeds groter wordt tussen enerzijds mensen die 1 à 2 minuutjes informatie nodig hebben om met een nieuw platform aan de slag te gaan en anderzijds mensen die blijvend essentiële fouten maken, zelfs na het doornemen van de geïllustreerde handleiding én een opleiding van meer dan één uur.

Die kloof wordt nóg groter door de vaststelling dat minder digitaal onderlegde deelnemers of sprekers zich zodanig zenuwachtig maken in ‘al dat digitale gedoe’, dat blijkbaar bepaalde delen van hun hersenen niet meer lijken te functioneren en dat ze compleet irrationeel worden. Bij contacten met buitenlandse collega’s hoor ik exact dezelfde bevindingen, zeker wanneer het publiek uit de zorg komt.

Technologietrein raast door
De technologietrein raast door, maar niet iedereen reist mee. Het positieve nieuws is dan weer dat mensen (gedwongen?) op digitale verkenning gaan. Zo merk ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden een groei van 20 procent van het aantal leden van een LinkedIn-groep rond ouderenzorg. Maar ook een forse toename in interesse voor cursussen in het online presenteren en vergaderen, management dat resoluut voor het pad naar digitale transformatie kiest, meer traditionele partijen die vastberaden digitale hulpmiddelen inzetten om hun medewerkers wegwijs te maken en op een efficiënte manier op afstand samen te werken.

Hopelijk krijgen we elke burger op die technologietrein, want het betreft een definitieve koerswijziging naar een ander spoor, waar het traject uitgestippeld is en het reisdoel redelijk helder is. Een beslissing waar niet meer op terug gekomen zal worden, ook niet als morgen de vaccins van Pfizer, Moderna (etc) beschikbaar zijn. Het keerverbod is van kracht. Laten we langs een aantal stations reizen met een innovatief zorgaanbod.

Het labo komt aan huis
TestCard is een eenvoudig zakje met een set test-strips. In combinatie met een smartphone-app biedt het onmiddellijke, medische test-resultaten vanuit het comfort van het eigen huis, toegankelijk voor iedereen.

Deze goedkope testkit zal zowel online als in de winkel verkrijgbaar zijn. De resultaten worden snel geleverd en eventueel gedeeld met zorgprofessionals. Het systeem maakt gebruik van de kracht van de smartphone om nauwkeurige resultaten te leveren.

Data verbinden
Human API biedt verzekeringen, corporate wellness, initiatiefnemers van digitale therapieën en klinische onderzoeksorganisaties de mogelijkheid om consumentgerichte apps en diensten te bouwen. Deze kunnen geleverd worden met elektronische patiëntendossiers (EPD) en persoonlijke apparaatgegevens (voornamelijk smartphones en wearables) van overal ter wereld. Het systeem verbindt, beheert en deelt gegevens uit elektronische patiëntendossiers, apotheken, laboratoria, wearables en fitnessapps.

Een digitaal ecosysteem voor klinisch onderzoek
Om snel vaccins te fabriceren, heb je ook een snelle klinische onderzoeksmethode nodig. En misschien kan Triall die aanbieden, rechtstreeks uit Maarssen bij Utrecht. Triall bouwt aan ‘s werelds eerste ecosysteem voor klinisch onderzoek dat gebruik maakt van de blockchain. Het ondersteunt en verbindt iedereen die betrokken is bij het uitvoeren van klinisch onderzoek.

Triall streeft naar het bevorderen van vertrouwen, de integriteit van onderzoeksgegevens, controleerbaarheid en systeem-
interoperabiliteit, waarbij de sterke punten van de blockchain-technologie worden toegepast waar ze écht toegevoegde waarde hebben. Hun doel is om veel van de hardnekkige problemen aan te pakken die medische innovatie tot een té complexe, langdurige en inefficiënte onderneming maken.

Kanker onderzoek
Helaas worden veel periodieke onderzoeken wegens Covid19 uitgesteld. Dit is zeker ook het geval voor kankeronderzoek. Mocht late detectie het gevolg zijn, dan kan AI misschien een oplossing bieden.

Massive Bio is een door kunstmatige intelligentie (AI) gedreven platform dat kankerpatiënten en hun oncologen verbindt met biofarmaceutische klinische studies. Meer specifiek: studies die een diepgaande verbetering van de toegang en de match ratio’s opleveren. Dit leidt tot snellere tijdslijnen voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen en het creëren van een nieuw oncologisch data-ecosysteem voor een beter protocol-
ontwerp en real-world-inzichten. Het bedrijf controleert de waardeketen voor de inschrijving van patiënten en begint met de identificatie van de patiënt, gevolgd door een op AI-gebaseerde virtuele pre-screening en het oplossen van problemen voor de inschrijving voor kli-nische studies.