Er is geen sluitend bewijs dat online cognitieve trainingen bij jongeren angst en depressieve klachten voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek naar verschillende trainingen, waarop Leone de Voogd op 7 december promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam: ‘Always Look on the Bright Side of Life? The Quest for an Online Cognitive Training to Prevent Adolescent Anxiety and Depression’.
Adolescenten zijn bij uitstek vatbaar voor het ontwikkelen van angststoornissen of depressie, aldus de Voogd, actief aan de faculteit voor sociale en gedragswetenschappen van de UvA. Dit kan gerelateerd zijn aan de grote sociaal-emotionele en psychologische veranderingen die plaatsvinden in de levensfase waarin zij zich bevinden, evenals aan ongebalanceerde ontwikkelingen in de hersens. Deze combinatie zorgt dan weer voor meer intense emotionele ervaringen zonder de bijbehorende ontwikkelde capaciteit om cognitie en emoties te beheersen.Tegelijk staan adolescenten bekend om hun flexibiliteit en snelheid waarmee zij leren. In dit licht is de adolescentie een periode bij uitstek voor preventie en vroege interventie op het gebied van angsten en depressies, aldus De Voogd.
Effect online cognitieve trainingen
Zij onderzocht daarom het effect van verschillende online cognitieve trainingen die gericht zijn op het verminderen van negatieve cognitieve processen. Het gaat bijvoorbeeld om een negatieve boodschap verbinden aan neutrale reacties op sociale media. Zo'n cognitieve vertekening kan angst en depressieve gevoelens versterken.De Voogd bekeek bij grote groepen jongeren zonder en met emotionele klachten of het trainen van aandacht voor positieve emoties voorkomt dat klachten ontstaan of erger worden, zo schrijft Het Nederlands Jeugdinstituut. Het lukte bij beide groepen om de aandacht voor positieve emoties te vergroten. Ook verminderden angst en depressieve klachten en verbeterde de emotionele weerbaarheid, maar niet meer dan bij jongeren die de training niet kregen.
De Voogd sluit overigens niet uit dat een aangepaste online training wel effect kan hebben, bijvoorbeeld als deze training is toegespitst op de klachten van de jongere of als de training leuker is om te doen.
Lees hier de summery van Leone de Voogd