Op 5 oktober wordt bij Summa Zorg de Slimme zorgwoning geopend. Deze woning is het eerste zichtbare resultaat van het project Samen Slim Zorgen Thuis. In het kader hiervan wordt een nieuw type dienstverlener opgeleid. Uitdagingen in de zorg, nieuwe marktvragen en technologische vernieuwing staan hierbij centraal.
In de zorgsector is in toenemende mate behoefte aan innovatieve oplossingen op het gebied van zorg, veiligheid en comfort. Speerpunten hierbij zijn: efficiëntere zorg, meer aandacht voor de cliënt en mensen langer zelfstandig en verantwoord thuis laten wonen. De Slimme zorgwoning is een volledig ingerichte lesomgeving, voorzien van diverse innovatieve voorzieningen en hulpmiddelen die ervoor zorgen dat mensen langer en veilig thuis kunnen blijven wonen.Daarnaast biedt de woning mogelijkheden om het werk van zorgverleners en mantelzorgers te verlichten. Bijvoorbeeld een slimme vloer, die vallen en dwalen van de bewoner detecteert. De woning is mede mogelijk gemaakt door het Summa College, Mextal, ENGIE en DEMEEUW. “Alle trends en ontwikkelingen daar gelaten, in de gezondheidszorg draait het uiteindelijk om mensen”, zegt Johan van Baardwijk, marktmanager Healthcare ENGIE Services. “Met behulp van techniek maken we het mogelijk om de focus te verleggen naar de menselijke kant van zorg.”
Innovaties in de praktijk
“De wereld om ons heen verandert enorm snel. Er is behoefte aan nieuwe oplossingen. De sleutel daarvoor ligt in samenwerking. In het project werkt Summa Zorg samen met 42 bedrijven en instellingen uit verschillende sectoren aan toekomstgericht (zorg-)onderwijs. Op deze manier kunnen de studenten beter inspelen op toekomstige maatschappelijke en economische uitdagingen.Hilde Meijs, directeur Summa Zorg: “Er ontstaan nieuwe beroepen; daar moet je als onderwijsinstelling op inspelen. Of het nu gaat om robots, domotica, beeldschermbellen, apps, slimme pleisters of wat dan ook: de studenten kunnen innovaties direct in de praktijk bij de mensen thuis toepassen en testen. Veelbelovende innovaties worden nu vaak niet gebruikt, omdat de doelgroep ze eenvoudigweg niet kent of niet begrijpt. De nieuwe dienstverleners ondersteunen hierbij en helpen deze middelen te benutten.”