Sherpa wisselt zelfstandig geautomatiseerd iWmo en iJW uit met gemeenten

do 27 augustus 2015 - 13:59
Sherpa
Overheid
Nieuws

Sherpa is de eerste Nederlandse gehandicapten-zorgorganisatie die zonder tussenkomst van een zorgserviceprovider rechtstreeks vanuit een Elektronisch Cliënten Dossier geautomatiseerd iWMO- en iJW-berichten met gemeenten uitwisselt via het VECOZO Schakelpunt. Door deze automatiseringsslag is het niet meer nodig om de berichten via de site van VECOZO te up- en downloaden. Hierdoor bespaart de zorgorganisatie tijd en worden fouten voorkomen.

Gemeenten zijn sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de financiering van de zorg die valt onder de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Elke wet heeft eigen berichtenstandaarden en declaratie-eisen. Zo staat elke zorgorganisatie voor het declaratieverkeer en de berichtuitwisseling van zorgtoewijzingen dagelijks in contact met diverse partijen, zoals zorgverzekeraars, andere zorgaanbieders en gemeenten. Gezien de hoeveelheid van de berichten en de foutgevoeligheid bij de handmatige verwerking, is het wenselijk om hier een automatiseringsslag in aan te brengen. Unit4 heeft daarom koppelingen ontwikkeld voor geautomatiseerde gegevensuitwisseling tussen het zorginformatiesysteem Unit4 Cura en het VECOZO Schakelpunt.

Sherpa heeft dit proces voor de WMO en JW als eerste zorgorganisatie in Nederland geautomatiseerd door afspraken te maken met gemeenten over deze standaarden. Zijn er iWmo- of iJW-berichten vanuit de gemeente, dan komen deze automatisch via het VECOZO Schakelpunt terecht in het zorginformatiesysteem Unit4 Cura waarmee beide zorginstellingen werken. Ook het versturen van de berichten vanuit UNIT4 Cura naar het VECOZO Schakelpunt verloopt automatisch. Van daaruit worden de berichten verder verwerkt richting de aangesloten gemeenten via het Gemeentelijk Gegevensknooppunt (GGK).

Martin Horst, teamleider verzuim, salaris- en cliëntenadministratie bij Sherpa: “Voor de Wet langdurige zorg hadden we het berichtenverkeer al geautomatiseerd en dat loopt perfect. Begin dit jaar kregen we van de regio Gooi en Vechtstreek al gauw 400 zorgindicaties. Die moesten we handmatig overhalen van het VECOZO Schakelpunt naar Unit4 Cura en vervolgens het retourbericht weer uploaden. We hebben Unit4 gevraagd of dit berichtenverkeer ook automatisch kon, want handmatig werk is erg foutgevoelig. Dit bleek snel te kunnen en we hebben direct ook het declaratieverkeer geautomatiseerd.”

Sherpa bespaart naar eigen zeggen direct tijd omdat het niet meer hoeft te kijken op de site van VECOZO of er berichten zijn. Is er een beschikking / retourbericht van een declaratie binnengekomen, dan komt die in Unit4 Cura en krijgt Sherpa daar een melding van. Toch is het succes afhankelijk van de gemeenten, heeft Martin Horst ervaren.

“De regio Gooi en Vechtstreek (acht gemeenten) waar 95 procent van ons berichtenverkeer en declaratieverkeer vandaan en naar toe gaat, had de automatisering voor het berichtenverkeer ook al vroeg op orde. Daardoor konden we snel goede afspraken maken.”

Ronald Veurink, integratiespecialist bij Unit4: “Unit4 heeft al jarenlange ervaring en succes met de automatische uitwisseling van WLZ (Wet langdurige zorg) berichten en het declaratieverkeer via het VECOZO Schakelpunt. Veel zorgorganisaties in Nederland die met Unit4 Cura werken, maken gebruik van deze koppelingen inclusief monitoring en zijn daar erg tevreden over. We zijn blij dat Sherpa nu ook veel tijd kan besparen door het geautomatiseerde berichtenverkeer met gemeenten. Zorgorganisaties die ook een efficiencyslag willen aanbrengen in het berichtenverkeer, kan ik van harte aanbevelen om samen met gemeenten te kiezen voor de landelijke standaarden. Zo kunnen ze snel tijdwinst realiseren en de foutkans minimaliseren.”

Unit4 Cura bevat behalve standaardkoppelingen voor het iWMO en iJW berichtenverkeer dus ook koppelingen voor het berichtenverkeer met betrekking tot de iWLZ en het declaratieverkeer richting gemeenten en zorgkantoren.

Over Sherpa

Met ongeveer 1500 medewerkers en 500 vrijwilligers levert Sherpa diensten aan zo’n 1400 cliënten met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking in de regio’s Gooi en Vechtstreek en Eemland. Een team van deskundigen biedt de begeleiding en ondersteuning die cliënten nodig hebben om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Zij stellen het unieke in ieder mens centraal en werken professioneel, betrokken en in samenspraak met de cliënt en diens omgeving.