Werknemers van thuiszorgaanbieder Thebe (Noord-Brabant) maken tegenwoordig gebruik van KPN Zorgmessenger. Volgens Erwin van Boxtel, Informatiemanager Thebe, wil de thuiszorgaanbieder hiermee het probleem oplossen dat Standaard Instant Messaging oplossingen voldoen niet aan de wet- en regelgeving in de zorg, terwijl er wel steeds meer gebruik gemaakt wordt van chat om onderling informatie over cliënten uit te wisselen.
Digitale innovatie staat volgens Van Boxtel hoog op de agenda bij Thebe, zo schrijft hij in een blog voor KPN zakelijk. Voorbeelden zijn big data, robotica, mobiele apparaten en de cloud. 'Daar hoort óók een persoonlijke online leer- en werkomgeving bij voor onze zorgprofessionals. Onze persoonlijke werk- en leeromgeving heet ‘Jet’ (‘Jij en Thebe’) en biedt online toegang tot informatie om het werk bij de cliënt optimaal te kunnen uitvoeren; van documenten, contacten, protocollen tot agenda’s.'Informatieveiligheid grote uitdaging
Informatieveiligheid was hier de grootste uitdaging, die met de inzet van de messagingapp van de operator opgelost moet worden, aldus Van Boxtel. 'Met Zorg Messenger delen onze zorgprofessionals vertrouwelijke en privacygevoelige informatie via hun tablet en smartphone. Ze bereiken in één keer een hele groep en dat schakelt snel en makkelijk. Als een wijkverpleegkundige bijvoorbeeld langer dan gepland bij een cliënt moet blijven, dan is er zó een collega gevonden die kan inspringen en hoeft een andere cliënt niet te wachten. Het vergroot de betrokkenheid van collega’s onderling enorm, iedereen weet wat er speelt en helpt elkaar om de cliënt de beste zorg te bieden. Omdat niemand meer aan het bellen is, is er meer aandacht voor de cliënt.' Erwin van Boxtel zag twee belangrijke kansen voor de inzet van nieuwe digitale technologie. Aan de kant van de medewerker om het werkplezier (en daarmee de de efficiëntie) te verbeteren; aan de kant van de cliënt om mensen de mogelijkheid te geven langer thuis te blijven wonen, meer regie over hun eigen leven te geven. Er wordt voor cliënten onder meer gewerkt met medicijndispensers die verbonden zijn met internet en met zorg-op-afstand via beeldbellen. Aan de kant van de medewerker gaat digitalisering bij Thebe het vooral om zaken zoals:- Beter organiseren van het werk (zoals eenvoudig snel en veilig toegang tot informatie, mails, roosters, elektronisch cliëntendossier).
- Beter communiceren (eenvoudiger en op meer niveaus contact met mantelzorgers, huisartsen – telefonisch, via chat, mail).
- Beter kennis delen (intern tussen medewerkers, of met derde partijen, bundelen van gegevens over cliënten of over behandelingen).