Health Valley Netherlands: Van lokaal netwerk naar internationale health hotspot

21 februari 2017
Health Valley Netherlands: Van lokaal netwerk naar internationale health hotspot
Innovatie

‘Making the difference in Life Sciences en Health’, zo omschrijft Chris Doomernik de ambitie van Health Valley. Doomernik is de directeur van deze netwerkorganisatie. Van huis uit is ze bedrijfskundige. Gaandeweg kreeg ze in vele hoedanigheden te maken met de ‘health sector’. Een prima combinatie van skills, zo blijkt, want in 2016 heeft de netwerkorganisatie haar driehonderdste partner binnengehaald.

Health Valley Netherlands is daarmee het grootste innovatienetwerk in Life Sciences en Health van Nederland. Begonnen als Arnhems-Nijmeegs initiatief, bleek Health Valley al gauw een aanzuigende werking te hebben op partijen uit heel Oost-Nederland, en breidde het netwerk zich allengs uit met partijen uit de rest van het land. “Ons netwerk zorgt dat bedrijven, zorgorganisaties, kennisinstellingen en overheden met elkaar gaan samenwerken,” zegt Doomernik. “Met als doel uitdagingen, ideeën en kennis om te zetten naar concrete technologische innovaties, nieuwe medicijnen of hulpmiddelen en andere manieren van werken. Dat slaat aardig aan. . Inmiddels zijn we dan ook een zeer interessante matchmaker gebleken voor Nederlandse bedrijven met buitenlandse groeiplannen en voor buitenlandse bedrijven met Nederlandse ambities. Het mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel het mailtje van het kantoor van de minister-president van de Verenigde Arabische Emiraten dat we vorig jaar kregen, dat een delegatie ons wilde bezoeken. Na hun bezoek zijn we met een Nederlandse delegatie bedrijven daarheen geweest.“ Health Valley bestaat inmiddels 10 jaar, maar uit alles blijkt dat Doomernik vindt dat haar organisatie zich nog steeds in de ontdekkingsfase bevindt. In de goede zin van het woord dan wel: steeds meer partijen weten Health Valley te vinden, een toenemend aantal zusterorganisaties zoekt toenadering en samenwerking. De sector Life Sciences en Health groeit en innoveert zo snel dat de dynamiek er van afspat. ‘Een grote speeltuin voor volwassenen, waar elke dag weer compleet anders kan zijn dan de vorige’, zoals menig partner Health Valley omschrijft, lijkt dan ook niet heel ver van de waarheid te liggen.

Kritisch tevreden

Doomernik toont zich kritisch tevreden over de organisatie die ze sinds 2014 leidt. De dynamiek en het start-up- en scale up-gevoel die er heersen zijn geweldig, maar nu is het volgens haar wel tijd om te gaan oogsten. “Health Valley staat heel goed bekend. Uit de tevredenheidsonderzoeken en uit de verhalen in de wandelgangen blijkt dat de ondernemer het netwerk zeer waardeert en dat hij ook profiteert van de faciliteiten.” Ook de plannen van Doomernik om Health Valley qua matchmaking naar een hoger plan te tillen, worden enthousiast ontvangen. “We hebben een kantoorbezetting van acht mensen. Groter hoeven we niet te worden, want onze kracht zit hem echt in ons netwerk. Maar we zijn het aan onze stand verplicht de kracht van ons netwerk te gelde te maken en minder afhankelijk te worden van subsidie”, aldus Doomernik.

Health Valley Event

Het jaarlijkse hoogtepunt, waarop voor velen alles samenkomt waar Health Valley voor staat, is het Health Valley Event. Ook dit jaar wordt het evenement weer georganiseerd – ditmaal in de nieuwe Nijmeegse ‘congresbioscoop’, Cinemec. Op 9 maart zullen naar verwachting zo’n 1200 bezoekers komen netwerken, bijpraten, kennis delen, kopen en verkopen of zich gewoon laten informeren over en inspireren door de innovaties die er getoond en besproken worden. Het thema van het Event is Patient Driven Technology. Daarmee laten Doomernik en Health Valley zich van hun bedrijfskundige kant zien en wil de netwerkorganisatie ervoor zorgen dat het eerder genoemde ‘te gelde maken’ ook daadwerkelijk gaat gebeuren. De gedachte achter het thema is logisch: de afgelopen jaren was er een enorme bedrijvigheid in de Life Sciences en Health-sector, ondernemingen hebben van alles kunnen proberen in de proeftuin die het Health Valley-netwerk voor ze onderhield. Maar te vaak resulteerde dat in producten die weliswaar briljant in elkaar zaten, maar waar geen afzetmarkt voor was. De eindgebruiker, zoals de patiënt, de arts, de verpleegkundige of de zorginstelling, kreeg producten of diensten aangeboden waar hij niet op zat te wachten of waar hij gewoonweg nog niet klaar voor was. “Een product zonder afzetmarkt of concrete toepassing, is in onze ogen geen innovatie,” stelt Doomernik terecht. Dus we zetten in 2017 zwaar in op Patient Driven Technology, die – zoals de term al aangeeft – uitgaat van wat de patiënt wil. Pas als de ondernemer luistert naar de behoeften van de markt en zich daarop baseert in plaats van op zijn eigen technische toekomstvisie, is de innovatiecyclus zoals wij die voor ogen hebben rond. Marktintroductie en opschaling zijn voor Health Valley het einddoel, niet het afleveren van een schitterend prototype of een hoogstaand museumstuk.”