Zorg moet de taal van het dagelijkse leven spreken

ma 19 februari 2018
Zorg moet de taal van het dagelijkse leven spreken
Innovatie

Technologie wordt de norm in 2018. De nadruk ligt op ‘waarom’ we e-health willen toepassen: kwaliteit van leven, efficieëntie en kwaliteit van zorg verhogen. Maar in de zorg spreken we teveel zorgtaal. We moeten mensen meer aanspreken met taal die bij het gewone leven past.

Volgens Katherina Martin Abello is er een wereld te winnen met e-health. Voor iedereen in de zorg. ‘Maar dan moeten we het niet langer bekijken vanuit of een wetenschappelijk of een technisch perspectief,’ zegt ze. ‘We moeten onze kennis combineren, werken met een multidisciplinair team. We moeten werken aan integratie van e-health in het dagelijkse leven en niet alleen in de zorg. En communiceren in een taal die past bij het dagelijks leven. Pas als we die stap nemen, krijgt e-health vleugels.’ Met haar ervaringen vanuit het Trimbos- instituut op zak, weet Martin Abello als geen ander hoe online toepassingen mensen kunnen helpen. Ze was onder meer nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitrol van minderdrinken. nl, een website waar mensen worden geholpen hun drinkgedrag aan te passen. ‘Daar heb ik geleerd via webcontent gedrag te veranderen en mensen te beïnvloeden. Iets wat ik daarvoor ook deed bij E-Bay. Inmiddels weet ik dat we e-health niet als e-health moeten verkopen. Dat zegt mensen niets. Mensen voelen zich namelijk niet ziek. Totdat ze in een ziekenhuis zijn, of bij de dokter komen. Er wordt te veel nadruk gelegd op de technologiekant. Technologie is normaal in 2018, de nadruk moet niet zijn in het ‘wat en hoe’ maar in het ‘waarom’ we e-health willen toepassen: kwaliteit van leven, efficiëntie en kwaliteit van zorg verhogen. Minder afstand, toegankelijkheid, gemak, beschikbaarheid, contact met anderen! In de zorg spreken we teveel zorgtaal. We moeten mensen aanspreken met taal die bij het gewone leven past.’ De combinatie van kennis van gedragsverandering in de geestelijke gezondheidszorg, en haar kennis en ervaring over web-ontwikkeling en webmarketing maakt Martin Abello een expert op het gebied van e-health. ‘In mijn ervaring leren de meeste mensen om te gaan met dingen die de zorg bestempeld als ziekte. Als iemand astma heeft, dan leert hij of zij hiermee om te gaan in het gewone leven. Het is een coping- mechanisme. Zo iemand voelt zich niet ziek, maar wordt wel zo behandeld door zijn of haar specialist.’ ‘Met behulp van e-health oplossingen kunnen we interventies ontwikkelen om bijvoorbeeld hersenen te herbedraden. De hersenen kunnen veranderen door de impact van herinneringen, gedachten en ervaringen. De vermogens van de hersenen om te veranderen wordt neuroplasticiteit genoemd. We hebben dat wetenschappelijk getoetst, en het werkt. Maar zolang we dat alleen in een zorgomgeving blijven aanbieden, zal e-health moeilijker opschalen. We moeten het in de realiteit van alledag brengen. Zorgen dat mensen nieuwsgierig worden, Programma's maken die eigenlijk ervaringen zijn, ́learning-by-doing ́. Je kunt ervaringen aanbieden door middel van technologie, bijvoorbeeld een game die ervoor zorgt dat je stressniveau verminderd, zoals bij Stressjam. Maar dan moet je het ook wel zo noemen. Dat gaat veel verder dan iemand vragen een digitaal dagboek bij te houden.‘

Effectieve interventies

Bij Trimbos leerde Martin Abello dat e-health interventies werkten. ‘Uit onderzoek bleek dat de interventies effectief waren. Zo daalden de depressieklachten of dronken mensen minder door een interventie. ‘Mijn marketingachtergrond zorgt ervoor dat ik de kloof tussen wetenschap en productontwikkeling kan overbruggen. Als marketeer vraag ik me af wat een product aantrekkelijk maakt voor een gebruiker. Hoe zorgen we dat ze het daadwerkelijk gebruiken? Er zijn heel veel mogelijkheden voor virtual reality of augmented reality, waarmee we mensen een ervaring kunnen bieden die zeer realistisch is. Er is wat dat betreft nog zoveel te doen!’ Martin Abello breekt een lans voor klantgerichtheid in de zorg. ‘Waarom moet alles in de zorg zo ambtelijk zijn? Als ik bijvoorbeeld naar de website van Albert Heijn kijk, AH.NL. Die is werkelijk prachtig! Maar ik word treurig van de websites waar mensen hun eigen medische gegevens kunnen bekijken.’
WAAROM MOET ALLES IN DE ZORG ZO AMBTELIJK ZIJN? ALS IK BIJVOORBEELD NAAR DE WEBSITE VAN ALBERT HEIJN KIJK, AH.NL. DIE IS WERKELIJK PRACHTIG, ER IS HEEL GOED OVER NAGEDACHT EN GOED GEMAAKT

De zorg als business model

‘Kijk, we weten allemaal dat het ziekenhuis meer en meer naar de thuissituatie komt,’ gaat Martin Abello verder. ‘Maar veel mensen in de zorg benaderen dat cynisch. Zij zien het als een businessmodel. Maar kom eens los van deze economische benadering. Bekijk jouw aanbod eens vanuit het klantperspectief. De transformatie die de bankwereld, de reisbranche en retail doormaken, moet de zorg ook doormaken. Het gaat niet alleen om een automatiseringsprobleem. Het gaat om een compleet andere benadering van je klantgroepen. Op het leveren van een dienst. Wij kunnen e-health en online dienstverlening inzetten om mensen te bereiken die anders buiten de boot vallen of om diensten te leveren die anders niet toegankelijk voor hen zijn. Als we op die manier gaan kijken naar e-health, kunnen we in de zorg met online preventie en behandeling zorgen voor een hogere kwaliteit van leven van veel mensen.’ Het staat of valt met communicatie. Maar hoe mooi het product of de dienst ook is: communicatie is key, vindt Martin Abello. ‘Zonder communicatie weten mensen niet van jouw product of dienst. Zo simpel is het. We moeten in de zorg e-health gaan vermarkten. Daarvoor moeten we samen optrekken, net als het bankwezen dat heeft gedaan.’