‘Veilig én gebruiksvriendelijk e-mailen vaak lastige combinatie’

9 november 2017
‘Veilig én gebruiksvriendelijk e-mailen vaak lastige combinatie’
Eerstelijn

Gezondheidsinstellingen West-Brabant communiceren via Zorg Messenger van KPN Veilig én gebruiksvriendelijk mailen: een lastige combinatie. Toch was dat waar Regionaal Elektronisch Netwerk (REN) West-Brabant naar streefde. Via Zorg Messenger van KPN werd de combinatie uiteindelijk gerealiseerd voor de 700 aangesloten zorginstellingen, vertelt REN-coördinator Bert Huisman. “Eerst voor e-mail; het gebruik van de chatfunctie is de volgende stap.”

Regionaal Elektronisch Netwerk (REN) West-Brabant nam afgelopen maart Zorg Messenger van KPN in gebruik. Vooralsnog gaat het alleen om de mailfunctie, chat en videobellen volgen later. Aan het in gebruik nemen van de beveiligde mail is een lang maar noodzakelijk traject vooraf gegaan, vertellen André van de Kasteele van KPN (product manager binnen KPN E-Zorg) en Bert Huisman van REN West-Brabant( coördinator bij het regionale samenwerkingsverband). De reden om eerst alleen beveiligde e-mail gebruiken ligt bij de oorspronkelijke samenwerking tussen KPN en REN West-Brabant. Het samenwerkingsverband is gericht op het ontsluiten van alle digitale mogelijkheden binnen de zorg, voor de circa 700 aangesloten instellingen. Dat is een gemêleerd gezelschap, van huisartsen tot en met zo’n 35 grotere zorgaanbieders. Een belangrijk onderdeel van digitalisering is de beveiliging van uitgewisselde gegevens, stelt Bert Huisman. Behoefte aan veilig e-maildienst “Veilig versturen van medische gegevens is een wettelijke verplichting, het gaat hier om privacygevoelige informatie. Er zijn nagenoeg geen oplossingen in de markt waarmee dit geborgd wordt. Er was dus een duidelijke behoefte aan een beveiligde e-maildienst bij een groeiend aantal aangesloten instellingen. Omdat er zeer veel onderling informatie wordt uitgewisseld, was er ook een gezamenlijk belang. Daarom zijn wij als REN-West-Brabant begin jaren 10 op zoek gegaan naar een goede oplossing.” Huisman hierover: “De verzender is verplicht om te beveiligen. Gebruiken beide partijen dezelfde beveiligingsoplossing, dan krijgt de ontvanger gewoon een e-mail in zijn mailbox. Maar kan de ontvanger niet veilig bereikt worden, dan krijgt hij alleen een notificatie en moet de mail opgehaald worden in de beveiligde omgeving van de verzender. Programma van eisen Op basis van een inventarisatie onder de aangesloten organisaties heeft REN drie eisen opgesteld:
  • De verzender moet niet belast worden met de keuze ‘wel of niet veilig verzenden’. Niet altijd zal het een duidelijke keuze zijn. Zeker voor een ziekenhuis met een paar duizend medewerkers wordt dit erg onoverzichtelijk. Elke mail, ook als er een taart besteld wordt, wordt daarom beveiligd verstuurd. Het risico van foute inschattingen wordt zo tot nul gereduceerd.
  • De ontvanger moet niets of zo min mogelijk merken van het beveiligd versturen en in principe de mail gewoon in de mailbox ontvangen, zonder het op te moeten halen.
  • Zo eenvoudig mogelijk beheer.
De zoektocht vanaf begin jaren 10 leverde veel opties op, waarvan er twee in de buurt kwamen van wat REN zocht. Daarvan was de oplossing van KPN er één. Een belangrijke bijkomende reden om voor hen te kiezen was volgens Huisman dat een meerderheid van de bij REN aangesloten huisartsen al gebruik maakte van een beveiligde verbinding van E-zorg Dat maakte een minimale impact van de uitrol mogelijk, zowel voor de aangesloten partijen als voor REN zelf.