Search
Close this search box.
Search

Digitale assistent doet triage bij 
SOA-vragen

“Op welke wijze kunnen we e-health inzetten bij het proces voor triage, advisering en het maken van een afspraak bij SOA-vraagstukken?” Op basis van deze vraag onderzochten huisartsen Schwantje en Meijerink met ondersteuning van de Zorggroep Medrie in een pilot of softwarematige robotisering (RPA) in huisartsenpraktijken kan bijdragen aan de juiste zorg op de juiste plek. Maar ook hoe deze toepassing ingezet kan worden voor andere zorgprocessen.

De huisartsen van de praktijk Assendorp, een praktijk midden in een studentenwijk van Zwolle, hadden behoefte aan een adequaat en laagdrempelig aanbod ter preventie en behandeling van SOA’s, gekoppeld aan een SOA-spreekuur door de praktijkverpleegkundige. Aan Zorggroep Medrie stelden ze de vraag: “Op welke wijze kan e-health worden ingezet voor triage/risico inschatting, advisering en het maken van afspraak?”

Een vraag rondom een gestandaardiseerd zorgproces dat zich goed leent voor de inzet van Robotic Process Automation (RPA), meenden Julius Ypma, ICT- en datastrateeg, en Kristel Schrijver, innovatiestrateeg bij Medrie. RPA is simpel gezegd het automatiseren van repetitieve handelingen. Dit wordt gedaan door software die de handelingen uitvoert. De software is inzetbaar voor verschillende handelingen.



In kaart brengen


Samen met BCE, een adviesbureau voor digitale transformaties onder meer in de zorg, zijn zij mét de huisartsen de verkenning aangegaan. De eerste stap is het proces op detailniveau in kaart te brengen. Welke stappen worden door wie gezet, kortom de juiste zorg op de juiste plek door de juiste professional. Daardoor wordt er vaak al een eerste efficiëntieslag gemaakt.

Vervolgens hebben de betrokken partijen gekeken hoe en waar digitalisering een effectieve vervanger kan zijn van een menselijke interventie. Door RPA en een digitale vragenlijst-tool te combineren, is een digitale assistent ontwikkeld. 



Ongemakkelijke vragen


Sinds mei jl. is de digitale assistent actief. De patiënt stelt zijn vraag via het portaal of de website en doorloopt het proces digitaal. Op basis van de antwoorden, wordt de juiste interventie ingezet. Preventie en consistentie zijn belangrijke elementen. Denk aan extra vragen, een instructiefilm en/of een afspraak bij de zorgprofessional in de huisartsenpraktijk. 

Adviezen worden consistent gegeven en kosten de doktersassistent minder tijd. Op basis van de antwoorden die de patiënt geeft, kan er ook worden doorverwezen naar informatie ter preventie of een afspraak met de praktijkondersteuner. Geen ingewikkelde en lastige vragen aan de telefoon voor patiënt en assistent, geen onnodige consulten bij de huisarts, maar direct het juiste advies en interventie voor de patiënt. 



Voor meer zorgprocessen


Als blijkt dat dit goed werkt, is de verwachting dat deze digitale assistent voor veel meer zorgprocessen in de huisartsenpraktijk ingezet kan worden. Prettig voor de patiënt en een efficiency-slag in de praktijkvoering. Met het oog op toenemende werkdruk en arbeidsmarktkrapte een welkome oplossing.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
cardioloog
Ieder hart heeft eigen elektrische vingerafdruk
Dragon Medical One MCL
Dragon Medical One bespaart MCL-artsen tot 45 minuten per dag 
preventie
Europese subsidies beschikbaar om preventie digitaal te ondersteunen
Onderzoeksdata Lowlands
Onderzoeksdata verzamelen tijdens Lowlands
Nierschade onderzoek
Zoektocht naar eerder vaststellen nierschade met AI
Longaandoeningen
Nieuwe perspectieven bij longaandoeningen
AI
AI in de diagnostiek van kinderen met een ontwikkelingsachterstand
Kankeronderzoek
UMCU studenten doen kankeronderzoek met Genmab
Thuismonitoring
Isala voegt 23 zorgpaden toe aan thuismonitoring
DigiPunt zorg
DigiPunt, thuismonitoring astmapatiënten en digitale recepten
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.