Search
Close this search box.
Search

De volgende hype: gespreksmomentje centraal

Het lijkt wel een hype, die rol van mij als burger/patiënt in mijn eigen zorg. Eerst werd de zorg wel voor me georganiseerd en geregeld. Werden er dingen opgeschreven over mij die ik niet zag. Misschien zelfs wel bk (‘heeft buskruit niet uitgevonden’) of mijn verjaardag. Gelukkig stond ik later al meer centraal, als stralend middelpunt van mijn zorg, maar nog steeds wel enigszins aan de zijlijn.

Dat aan de zijlijn staan, veranderde gelukkig wel een beetje. Ik mag nu steeds meer samen beslissen met mijn specialist of huisarts. En er is meer interesse in wat ik belangrijk vind qua kwaliteit van leven, met een mooi woord ‘waarde’. Maar nog geen idee of ik ook echt zelf verantwoordelijk bezig met mijn eigen gezondheid. 



Nieuwe plaatjes en inzichten kwamen, waarbij er geen ketens van zorg meer zijn waar ik als patiënt ergens in sta (toch?), maar zorgnetwerken. Waarbij ik gelijkwaardig ben aan al die anderen in het netwerk, waarin waar zo’n beetje iedereen met elkaar verbonden is voor mijn zorg en gezondheid.



Het doet me allemaal een beetje denken aan mijn opleiding Technische Bedrijfskunde jaren geleden. Alles verklaren, vastleggen en beredeneren vanuit modellen en theorieën. Van Taylorisme naar LEAN en JIT. Even scrummen, morgen weer een dagstart.



Gelijkblijvende uitgangspunten


Steeds zocht ik achter dit soort modellen welke uitgangspunten eigenlijk gewoon altijd gelijk bleven. Hou het simpel en dom. Wat is nu de essentie? En kijk dan wat uit al die instrumenten, plaatjes en gedachten voor die specifieke situatie nu het beste werkt. Niet de methode centraal, maar de menselijke vraag en een daarop passend antwoord. Een loodgieter verklaart toch ook niet de ene dag de waterpomptang het passende gereedschap voor een lekkage en de volgende dag voor eenzelfde lekkage een moersleutel?



Alles wat we doen en deden in de zorg was – en is – in essentie de juiste zorg op de juiste plek te leveren als het nodig is en zorg te voorkomen als kan. Alleen heette het toen nog niet zo en wisten we niet wat we nu weten.



Want natuurlijk evolueren we continu al lerend en zien we toenemende impact van preventie op gezondheid, de mogelijkheden die thuismeten biedt en wat een PGO kan betekenen in inzicht in eigen gegevens. 



Verschil maken


Maar laten we alle hypetermen, modellen, plaatjes en theorieën wat vaker gewoon even lekker liggen. Om vanuit welke rol dan ook in de zorg dat ene gesprek aan te gaan waar je het verschil kan maken met en voor die ene patiënt die voor je zit (of moet ik burger zeggen…ach…laat maar).



Want dat is wat echt telt toch? En dat betekent dus bijvoorbeeld ook patiënten aan tafel in zorgprojecten over samen beslissen in elke zorginstelling. Voor dat ene gesprek over vraag en passend antwoord.

Is dat dan toch stiekem de volgende hype: gespreksmomentje centraal?

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Door
Lees ook
GIDH
Global Initiative on Digital Health (GIDH) officieel van start
Oncologienetwerk
Nieuw oncologienetwerk Noord- en Oost-Nederland
Verbeterprogramma ouderenzorg
Samenwerking centraal in verbeterprogramma Samen Beter
eiwitten
Menselijke eiwitten herkennen met nieuwe techniek
Digitale proeftuin
Digitale proeftuin maakt wegwijs in nieuw UZI-stelsel
challenge
Digivaardig in de zorg komt weer met Digifit challenge
Veertien IZA-partners hebben Digizo.nu opgericht om te helpen bij het opschalen van bewezen zorginnovaties.
Digizo.nu helpt bewezen innovaties opschalen
Robotchirurgie
Robotchirurgie in de ruimte
authenticatie
Stapsgewijs leren in pilot ZORG-ID Smart
revalidatiezorg epd
Nieuw EPD voor de revalidatiezorg
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.