Een gelegenheidscoalitie, gedreven door de wens de reguliere zorg zo snel mogelijk op te starten, leidde eerder dit jaar tot de Zorg Dichtbij Wijzer. Deze keuzehulp voor zorgprofessionals moet helpen met structurele én hybride inbedding van digitale zorg en zorg dichtbij in organisaties, mét genoeg ruimte voor patiënt-specifieke situaties. Drie van de initiatiefnemers vertellen over het einddoel van de wijzer: geen definitieve blauwdruk, maar een instrument dat zorgprofessionals moet helpen de discussie aan te gaan over de best mogelijke zorg voor hun patiënt.
Frustratie en vrees over de effecten van de razendsnel afgeschaalde reguliere zorg in maart en april 2020. Deze setting vormde voor vier zorgprofessionals de aanleiding om woorden om te zetten in daden. Na een eerste Zoom-meeting waar zo’n 22 mensen bij aanhaakten, besloot de ‘kerngroep’ om alle ideeën om te zetten in een draaiboek om de zorg te ondersteunen in het opschalen van de reguliere zorg, onder meer (maar niet alleen) met gebruik van beschikbare digitale middelen.
Die kerngroep omvatte Fenna Heyning (directeur STZ); Najla van Veen-Mirzakhyl (IC-zorgreservist, eigenaar Zorg& adviesbureau); Michèle van der Kemp (eigenaar VDKMP consultancy); Lonneke van Reeuwijk (Radboudumc, deelname op persoonlijke titel). Met de notitie Constructieve Continuïteit van Zorg moest – en moet - enerzijds het nog beperkte gebruik van digitale zorg opschalen, anderzijds op regionale schaal op maat handvatten bieden voor die opschaling.
‘We willen zorgprofessionals helpen de juiste vraag te stellen’
Een mooi initiatief, maar wat was de impact? “Over de grootschaliger inzet van digitale zorg was niemand die de notitie las het oneens”, vertelt Michèle van der Kemp. “Maar het tweede element - centrale landelijke regie met regionale implementatie voor opschalen van reguliere zorg - viel bij lang niet alle ziekenhuisbesturen in goede aarde. Men vond veelal dat men het heel goed zelf kon oppakken."