Philadelphia digitaliseert voor de zorg van 2030

12 april 2024
Philadelphia digitaliseert voor de zorg van 2030
Digitalisering
Premium

In 2030 zal zorgorganisatie Philadelphia een andere organisatie zijn dan nu. Met minder locaties dan de huidige 600, waar cliënten dag en nacht verblijven, en met meer (digitale) zorg aan huis en in de buurt. Met Cisco en Axians kan Philadelphia rekenen op een strategisch partnership om deze belangrijke en omvangrijke digitaliseringsslag aan te gaan.

“Ook in 2030 zullen wij nog steeds verantwoordelijk zijn voor zorg aan mensen met een verstandelijke beperking, waarvan een deel bij ons in huis woont”, aldus Paul de Kort, directeur ICT en Digitale Transformatie bij Philadelphia. “Sterker nog, onze doelgroep groeit, omdat ook mensen met een verstandelijke beperking steeds ouder worden. En zij hebben vaak meer gezondheidsklachten dan mensen zonder beperking.” 

Daarnaast ziet De Kort dat steeds meer mensen uitvallen in deze complexe samenleving, mensen die ook hulp nodig hebben. “Die zorg moeten we leveren met minder of hetzelfde aantal zorgverleners als nu. Daarbij gaan digitalisering en innovatie – denk aan zorgdomotica en IoT-toepassingen - ons helpen. Dat sluit niet alleen aan bij onze visie dat het goed is om mensen zoveel mogelijk in hun eigen omgeving te laten wonen, het is ook een manier om de zorg overeind te houden én het is kostenefficiënter.”

Cisco als kennispartner

“Onze IT-infrastructuur is al jaren gebaseerd op Cisco. Sinds mijn komst zijn we structureel gaan investeren in de relatie met Cisco op verschillende niveaus”, vervolgt De Kort. “Omdat de oplossing niet gebruiksvriendelijk genoeg meer was, het digitale gebruik fors toeneemt, steeds kritischer wordt, er meer nieuwe technologische mogelijkheden zijn en de bestaande systemen end-of-life dreigen te worden, was onze infrastructuur toe aan een vernieuwing.”  

Daarom migreert Philadelphia naar het cloud- managed Cisco Meraki-platform voor SD-WAN, LAN en WLAN met geïntegreerde security. Stabiel, schaalbaar, veilig en betrouwbaar. “Voor ons de beste keuze”, aldus De Kort. “Cisco levert betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige oplossingen en heeft veel kennis in huis. Als er iets aan de hand is, wil ik het liefst met Cisco zelf aan tafel vanwege hun kennis en ervaring in de zorgwereld. Daarbij kunnen we ook leren van Cisco’s ervaring in segmenten zoals retail.”

Met Meraki wil De Kort een betrouwbare en stabiele omgeving creëren. “Dat helpt om de weerstand voor digitalisering bij medewerkers te verminderen. Want hoewel zij zelf een smartphone hebben, apps gebruiken en thuis ook Netflix kijken, vinden ze het op het werk toch lastig om met IT te werken. Ook omdat het beeld bestaat dat warme zorg alleen geleverd kan worden als je zelf naast de cliënt zit. Maar gelukkig zien we die inzichten steeds meer veranderen.” 

Zorgtransformatie

Daardoor kan Philadelphia een zorgtransformatie inzetten, waarbij zorgverleners voor een groot deel van de doelgroep wat meer op de achtergrond komen te staan.  De Kort: “We gaan cliënten meer coachen en begeleiden om hen te helpen overeind te blijven in de samenleving, zoveel mogelijk vanuit hun eigen huis. Waar zorg nodig is, zullen we dat zoveel mogelijk digitaal leveren. We hebben het dan over dat deel van onze doelgroep dat nu ook al in vrij normale huizen woont en overdag naar werk of dagbesteding gaat en dus al midden in de samenleving staat.”

Daarnaast wil Philadelphia meer met privélocaties gaan werken en aanwezig zijn in buurthuizen en gemeenschapsplekken als een soort digitale vraagbaak. De Kort hierover: “De komende jaren zal techniek – nog meer dan nu - probleemloos moeten werken. Als twee jaar geleden een camera het niet deed, liep het personeel een extra rondje. Nu al moet er speciaal iemand naar de locatie toe. We zijn veel afhankelijker geworden van techniek en dat wordt alleen maar meer. Zo moeten we ook altijd toegang hebben tot het Elektronisch Cliënten Dossier. Dat staat of valt allemaal met de kritische infrastructuur die erachter zit.”

Cloud-managed Meraki-platform

Het Meraki-platform van Cisco gaat de basis vormen waarvandaan de transformatie bij Philadelphia de komende jaren wordt doorgevoerd. “Dankzij het dashboard van Meraki kan je als IT-team altijd zien wat er speelt. Je hebt inzicht en controle op basis waarvan je actie kunt ondernemen en regie kunt voeren. Is er een storing, dan heb je direct in beeld waar het probleem zit”, aldus Sander ten Hoedt van Cisco. 

De Kort beaamt het belang hiervan: “Als wij de afgelopen jaren een storing hadden, werd er al snel gedacht ‘dat zal wel aan de wifi liggen’. Maar je wist het nooit zeker. Verschillende clubs waren dan rustig dagenlang aan het uitzoeken wat de oorzaak was. In de regel ging het om een niet presterende applicatie. Met Meraki heb je direct inzicht in wat er op het netwerk gebeurt, waardoor de time to troubleshoot veel korter is.”

De Kort wil toe naar een situatie waarin zijn team de regie voert in plaats van zelf de technische oplossingen bedenkt. “Want op dat gebied heeft Cisco veel meer expertise. Wel moet het kennisniveau van mijn team hoog genoeg zijn, om met Cisco, Axians en andere partners te kunnen sparren. Dat vraagt niet alleen kwaliteit van onze leveranciers en onze medewerkers, maar ook een cultuurwijziging. Met die omslag in denken en werken zijn wij nu bezig.”

Minder partners, meer efficiëntie

Philadelphia kiest met het partnership met Cisco en Axians voor minder maar grotere partners. “Het liefst werk ik met zo min mogelijk partners”, benadrukt De Kort. “Wij zijn een van de grootste zorgorganisaties in de markt en de zorg is een enorm complex landschap. We moeten dus wel met partijen werken die de zorg begrijpen en de omvang en complexiteit aankunnen, nu en in de toekomst. Dat is ook een nadrukkelijke eis van onze raad van bestuur.”

Philadelphia staat ook voor grote uitdagingen zoals voldoen aan de Europese dataverordening NIS2. De Kort zou niet weten hoe hij dat voor elkaar moet krijgen met kleinere partijen die vaak te weinig kennis en opschalingscapaciteit hebben. “Cisco en Axians brengen waardevolle expertise in over onder andere Zero Trust en XDR in lijn met onze use cases.”

Duurzaamheid en gebouwbeheer

Als het gaat om gebouwbeheer, zal Cisco Spaces een steeds grotere rol gaan spelen op de zorgmarkt. Ten Hoedt: “Cisco Spaces is ons smart building platform dat als het ware boven al onze apparatuur ligt. We kunnen er alle fysieke ruimtes mee digitaliseren zodat we data uit die ruimtes naar BI-systemen of systemen in het primaire proces kunnen sturen, zoals gebouwbeheersystemen. Zo kan je optimaal efficiënt zijn. Natuurlijk zitten security en privacy standaard in het design.”

Ook in duurzaamheid denkt Cisco mee met Philadelphia. Ten Hoedt: “Neem de Green deal, de verplichting die eraan komt om te rapporteren over de CO2-footprint. We zijn in gesprek met Philadelphia om inzicht te geven in de rol van het netwerk als een sensor. We kunnen via onze access points meten waar mensen komen, hoe de verkeerstromen eruitzien en wat de bezetting per pand is op welk moment. Op basis van die data kan Philadelphia met relatief kleine aanpassingen slimmer omgaan met energie. Dit kan op termijn resulteren in een significante besparing, gezien het vastgoedportfolio van ruim 600 locaties.” 

De Kort vult aan: “Data wordt steeds belangrijker, ook voor de zorg zelf. We kunnen bijvoorbeeld met data steeds beter voorspellen welke bewoners wat voor soort behoeften gaan ontwikkelen of aandacht gaan vragen.”

Leren van elkaar

Het is voor De Kort een voordeel dat Cisco actief is in verschillende segmenten waaronder de overheid, educatie en retail. Binnen de overheid speelt Cisco een belangrijke rol in de vitale infrastructuur. Cisco deelt waardevolle kennis vanuit het programma Digitale Versnelling Nederland (DVN). 

“Ik hoef niet altijd specifiek een oplossing voor Philadelphia. Wat aantoonbaar werkt voor bijvoorbeeld ‘s Heeren Loo, werkt ook voor ons. De zorg kan veel besparen door te investeren in standaardisatie. Ik zou andere partijen die aan de vooravond staan van het vervangen van hun kritische IT-infrastructuur dan ook aanraden om de leercurve van anderen te gebruiken. Zo hebben wij DigiContact, waarmee onze cliënten ondersteuning via (beeld)bellen kunnen krijgen en zo bijvoorbeeld op afspraak met therapeuten kunnen praten. Dat is ook beschikbaar voor andere zorginstellingen.” 

De Kort benadrukt dat je je vooral niet moet blindstaren op besparingsmogelijkheden. “Als je meer gaat digitaliseren, wordt de IT-infrastructuur niet goedkoper. De besparing zit hem erin dat je de complexiteit verminderd, kan innoveren en met minder mensen hetzelfde werk kan blijven doen.” 

Door innovation partner