Praktische hulp bij digitale zorg, voor en door zorggebruikers

12 april 2024
Praktische hulp bij digitale zorg, voor en door zorggebruikers
Gegevensuitwisseling
Premium

De DigitaleZorgGids is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. Dit platform geeft betrouwbare informatie over digitale zorg en biedt praktische tips. De gebruiker kan hier onder andere terecht om te kijken welke Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) het beste bij zijn situatie past. Steeds meer huisartsen, ggz-instellingen, ziekenhuizen en paramedici kunnen veilig met PGO's verbinden, dankzij MedMij. Daardoor kunnen de medische gegevens van een persoon in een PGO gezet worden. Maar PGO's zijn nog in ontwikkeling. Bovendien is er een groot aanbod van PGO’s.

“Het ruime aanbod van PGO's kan nogal overweldigend zijn voor mensen. Om het simpeler en overzichtelijker te maken hebben we de PGO-keuzehulp op digitalezorggids.nl ontwikkeld", legt Floyd Driehuijs uit. Driehuijs (33) is sinds 3 jaar werkzaam bij Patiëntenfederatie Nederland en sinds anderhalf jaar is hij Productmanager van de DigitaleZorgGids. Hierin kan de gebruiker checken of de zorgorganisatie waar hij patiënt bij is, medische gegevens kan uitwisselen met PGO's. 

"Vervolgens kun je de PGO's filteren op basis van de eigen wensen en situatie, zodat je alleen PGO's overhoudt die hieraan voldoen. Ook kun je de verschillende mogelijkheden van PGO's met elkaar vergelijken en ervaringen van andere gebruikers van een specifieke PGO lezen."

Werking stappenplan

Eind vorig jaar is de PGO-keuzehulp nog simpeler gemaakt. Via een eenvoudig stappenplan kunnen (potentiële) gebruikers bepalen welke PGO het beste bij hen past. De PGO-keuzehulp werkt als een trechter. 

Je begint bij stap 1: ‘Doe de check’. Hier kun je kijken of je zorgverlener is aangesloten op MedMij en dus in principe medische gegevens kan uitwisselen met een PGO. 

Bij stap 2 kom je in de daadwerkelijke keuze- hulp en kun je aangeven wat je belangrijk vindt in een PGO. 

De keuzehulp geeft een optionele uitleg bij de verschillende keuzevragen. Als extra informatie zijn er ook detailpagina’s van de PGO’s. Daarin staat bijvoorbeeld hoe de PGO te gebruiken is (website en/of app), de mogelijkheden van de desbetreffende PGO (wat kun je met deze PGO?) en afbeeldingen van de PGO waardoor zichtbaar is hoe de PGO er uit ziet. Want ook daarin hebben gebruikers zo hun persoonlijke voorkeuren. 

De PGO-vergelijker completeert het keuzeproces. Deze geeft een mooi overzicht van wat wel en niet mogelijk is in bepaalde PGO’s. Het lijkt op de overzichten die mensen kennen van productvergelijkers op consumentensites.  

Gebruikerservaringen

Ook de ervaringen van PGO-gebruikers staan op DigitaleZorgGids. Veel PGO’s nodigen hun gebruikers uit om een ervaringsformulier in te vullen. Zij kunnen cijfers geven en ook in een open veld opmerkingen maken. Deze gegevens komen vervolgens in het overzicht van PGO’s op DigitaleZorgGids te staan en dragen daarmee ook bij aan het helpen kiezen van een PGO. Het gemiddelde cijfer van een PGO dat je daar ziet staan, wordt bepaald aan de hand van de cijfers die zijn gegeven op de verschillende onderdelen in het ervaringsformulier.

Digitalezorggids.nl toont bij elke ervaring welke cijfers er zijn gegeven. Een onafhankelijke redactie controleert alle ervaringen voordat ze worden gepubliceerd. De betrouwbaarheid wordt getoetst zodat oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk tegen wordt gegaan. Zo mag een PGO-leverancier geen ervaring schrijven over de eigen PGO, mag een PGO-gebruiker niet in één keer meerdere ervaringen plaatsen over dezelfde PGO en mag er géén gebruik worden gemaakt van een tijdelijk e-mailadres. Driehuijs hierover: “Wij zijn onafhankelijk. Elke gebruiker moet een ervaring met een PGO kunnen delen. Daarbij zijn zowel complimenten als kritische opmerkingen welkom.”

Hij vervolgt: ”We willen het bezoekers zo makkelijk en transparant mogelijk maken. Zo hebben we ook een Voorbeeld-PGO ontwikkeld van een fictief persoon. Hier kunnen bezoekers een PGO uitproberen zonder dat ze een account hoeven aan te maken. Met de Voorbeeld-PGO oefenen ze met niet-bestaande gegevens van een verzonnen persoon. Ze leren inloggen, afspraken bekijken, oefenen met het ophalen van medische gegevens en het zelf toevoegen van medicijnen in een PGO.”

Handige apps

Via de DigitaleZorgGids vindt de gebruiker ook handige apps en andere digitale middelen per onderwerp. Ze kunnen helpen bij het omgaan met een aandoening of het leven met een aandoening makkelijker maken, stelt Driehuijs.

“MijnEetmeter is een voorbeeld van een app voor mensen met diabetes waarin zij zelf kunnen bijhouden wat ze eten. Deze app is ontwikkeld door het Voedingscentrum. Of een app zoals Migraine Buddy waarin iemand met migraine een dagboek kan bijhouden van slaap, voeding en momenten van hoofdpijnaanvallen. En voor iemand die last heeft van Inflammatoire Darmziekten (IBD) is er de app HogeNood die je helpt om de dichtstbijzijnde openbaar toilet te vinden. En zo zijn er nog veel meer van dit soort apps te vinden op de Digitale ZorgGids.” 

Maar er zijn ook apps die hulp bieden bij gezondheid in het algemeen. Denk aan apps voor ontspanning of apps bij medicijngebruik. Mensen die deze apps gebruiken, vertellen over hun eigen ervaringen. Driehuijs: “En die ervaringsverhalen zijn ontzettend belangrijk voor de gebruiker. Het helpt mensen om in te zien waarom het ook voor hen nuttig kan zijn om een PGO te gaan gebruiken of een specifieke app. Het zorgt voor herkenning. In de toekomst willen we graag meer van dit soort ervaringsverhalen op de site. Niet alleen verhalen in tekst maar ook meer gebruikmakend van video.”

Ontwikkeld met gebruiker

De Patiëntenfederatie vond het essentieel dat het platform ontwikkeld zou worden samen met de gebruiker. Zij zijn tenslotte degenen die ermee werken. Bovendien heeft de organisatie zoveel mogelijk leden betrokken. 

“We hebben de informatie telkens getoetst en daar waar mogelijk aangepast naar ervaringen van onze gebruikers. Samen met onder andere de Oogvereniging, Pharos en ons eigen Zorgpanel is bijvoorbeeld gekeken naar lettergrootte, taalniveau en of het wel voldoet aan de informatiebehoefte van de gebruiker. Dit alles om te zorgen dat het toegankelijk en gebruiksvriendelijk is.”

Rol van AI

Driehuijs denkt dat zorgapps met Artificiële Intelligente (AI) in de toekomst waarschijnlijk een plek krijgen op de website. “Denk maar aan een chatbot die je kunt gebruiken om informatie op te zoeken over een bepaald kwaaltje. Een ander voorbeeld kan zijn dat mensen gebruik gaan maken van virtuele gezondheidscoaches die op AI werken en helpen bij het bereiken van persoonlijke gezondheidsdoelen en het volhouden van gezonde gewoontes.” 

Tegelijkertijd vindt Driehuijs ook dat we voorzichtig en kritisch moeten zijn met alle initiatieven op dit gebied. “Patiënten en hun naasten staan bij ons centraal en daar doen we het voor. Daarom blijft voorlichting en heldere communicatie erg belangrijk. We blijven patiënten betrekken bij de ontwikkeling van De Digitale Zorggids.” 

De Digitale Zorggids

De DigitaleZorgGids is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. De website biedt betrouwbare informatie over digitale zorg en biedt praktische tips. De inhoud is met zorg samengesteld in samenwerking met een groot aantal van de leden van Patiëntenfederatie Nederland.

Meer info: Link

PGO keuzehulp: Link