In 2017 sprak ik Mette Claassen, op dat moment net klaar met haar huisartsenopleiding. Samen met haar collega Nynke Nagtzaam wilde ze een huisartsenpraktijk starten in een nog te bouwen woonwijk in Nijmegen-West. En het leuke was: ze wilde vooral wat tips en adviezen horen om hun praktijk zo digitaal mogelijk in te richten. Een jaar na dit gesprek licht Mette de huidige situatie, drie maanden na de officiële start, toe
“Voorlopig zitten we in port-a-cabins, tot de nieuwbouw klaar is, over een jaar of drie. Dan zijn er in deze nieuwe wijk, Waalfront, zo’n 2.000 woningen gebouwd. De aanmeldingen lopen goed, we zitten nu op 300 patiënten. Dat is nog veel te weinig om een fulltime praktijk te draaien, dus we moeten nog wat uitkijken met grote investeringen. Meteen bij de aanmelding van nieuwe patiënten, meestal online via de website, attenderen we ze op de mogelijkheid van het patiëntenportaal. Ze moeten zich dan wel echt een keer identificeren.” Assistente Tanja Overdijk licht dit toe. “Vaak noemen mensen het zelf al, ze vinden het positief dat ze online veel zaken kunnen regelen. Bovendien kunnen we bij de inschrijving meteen zaken als opt-in en mailadressen regelen” Op de balie staat dan ook heel prominent een bakje met kaartjes met alle digitale mogelijkheden. “En online worden er véél meer recepten aangevraagd dan via de receptenlijn!” Blended care Digitaal heeft in deze praktijk dus een prominente rol, al is Mette er wel duidelijk in dat de rol van het rechtstreekse contact nog erg belangrijk is en ook zal blijven. De visie van deze praktijk is echt ‘blended’: digitaal waar het kan, rechtstreeks waar gewenst. De redenen die genoemd worden om digitaal te gaan zijn erg logisch: “Onze doelgroep is grotendeels jong, is gewend aan digitaal zaken regelen. En zelf vind ik het niet meer dan logisch om met ICT slimmer te ondersteunen. Ik heb wel feeling met ICT, maar ben niet echt een nerd, ik wil gewoon het gemak ervaren.” Dat gemak is er niet altijd. Als factoren die bij de start tegenwerkten, noemt ze onder andere de kosten, maar vooral de regelzaken. “Het moet wel meteen goed werken en zaken als privacy moeten 100 procent gewaarborgd zijn. Dat maakt het soms complex.” We hebben het nog even over die kosten. Vaak wordt een vast maandbedrag gevraagd, wat bij zo’n kleine praktijk niet altijd uitkomt. Aan de andere kant blijken er ook extra patiënten van buiten de wijk zich te melden doordat op de website en op de facebookpagina ook teksten in het Engels staan. Ook de eenmalige gepromote pagina heeft waarschijnlijk wel extra inschrijvingen opgeleverd.ALLES IS OVER 5 TOT 10 JAAR VEEL SLIMMER VERBONDEN