Het kan u niet ontgaan zijn: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft zijn intrede gedaan. Ook binnen uw zorginstelling zijn er mogelijk tal van activiteiten ontplooid om te handelen conform de nieuwe wetten en regels, zoals het opstellen en ondertekenen van privacyverklaringen, verwerkersovereenkomsten en een register van verwerkingsactiviteiten. Een andere activiteit die minstens zo belangrijk is om nu én in de toekomst te voldoen aan de AVG, is het continu bijbrengen van bewustwording (awareness) binnen uw zorgorganisatie.
In 2017 zijn er in totaal meer dan 10.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Een aanzienlijk deel daarvan, iets meer dan 3.000 van deze meldingen, was afkomstig uit de zorgsector[1]. Dit relatief grote aandeel wordt mogelijk veroorzaakt doordat de zorgsector meer dan andere sectoren geneigd is om datalekken te melden, of door het feit dat de zorg nu eenmaal meer aandachtspunten kent. Het verzenden van een bijlage aan een verkeerde ontvanger staat, net als in 2016, op de eerste plaats qua meldingen. Maar liefst 47 procent van de meldingen had hierop betrekking. Verder betreffen veel meldingen het verlies van een apparaat, gegevensdrager of papier met daarop gegevens en het per ongeluk publiceren van persoonsgegevens. De persoonsgegevens die in 2017 het meeste werden gelekt, zijn vooral NAW-gegevens, geboortedata en BSN, maar ook gezondheidsgegevens. Juiste aandacht op juiste moment Uit de gegevens van de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt overduidelijk dat er aandacht besteed mag (en misschien zelfs moet) worden aan de AVG. Het is belangrijk om de hele organisatie bewust te maken van de AVG – dus niet alleen het topmanagement en de IT-afdeling. Om iedereen op ’de werkvloer’ mee te krijgen, dient niet de theorie maar de praktijk voorgelegd te worden. Casussen uit de dagelijkse praktijk leiden namelijk tot veel herkenning. Uiteraard moeten deze casussen vervolgens voorzien van en onderbouwd worden met de theorie uit de AVG. In die volgorde, niet andersom. Maar wat voor theorie hebben wij het dan over? De afbeeldingen bij Impressie 1 tonen een voorbeeld hoe je dit praktisch, kort en eenvoudig aan kunt bieden.
