In feite zijn er twee soorten E-Health. Die van de professional en die van de consument. Beiden kunnen op zichzelf staan, met elkaar verbonden zijn en onderling ontwikkelingen stimuleren.
Persoonlijke gezondheid
Kijken wij puur naar de consumenten E-Health dan gaat het daarbij om het persoonlijk gebruik voor de eigen Gezondheid, Leefstijl en welzijn (GLW). De consument koopt apps en devices om meer te weten te komen over de eigen GLW, deze te bewaken, inzicht te krijgen, als persoonlijke coach en therapie of voor de aanpak van een probleem.Geleidelijk geaccepteerd
Consumenten E-Health sluipt er geleidelijk in. Zoals gewoonlijk begint het met de early adapters. Die kopen gadgets of proberen wearables, gezondheidsapps, sensordevices, social interactieve robots, beeldbelsystemen en virtual reality gewoon eens uit. Bevalt het E-Health-ding dan gaat het in het eigen gezondheidsarsenaal en de early adapter vertelt er vrienden en kennissen over. Zien eten, doet eten en meten is weten, waardoor de vonk naar een grotere gebruikersgroep overslaat.Omslag
Op een gegeven moment vindt er een omslag plaats waardoor de gebruikerscurve van GLW-gadgets, persoonlijke digitale dossiers, hulprobots en coachend / kennis biedende apps flink gaat stijgen. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de wearables, smart watches en er is een app for that (elke ziekte of gezondheidsprobleem) zijn eigen health-app.Geen echte boomer wel rijzend
Er zijn enkele tegenstrijdige berichten. Aan de ene kant wordt gezegd dat de wearables rond de 30 miljoen verkochte exemplaren zijn blijven steken en aan de andere kant het succes van de Apple Smartwatch investeerders aantrekt. Een echte boomer zoals toentertijd bij de iPhone en iPad is het allemaal niet. Maar er zit een behoorlijk stijgende lijn in en er gloort een disruptieve markt.Net als bij smart home en car
Eenzelfde soort ontwikkeling deed zich voor bij het slimme huis en de smart (zelfrijdende) auto. Eerst was het iets voor yuppen, gefortuneerde ouderen en gadgetfreaks. Smart homes en cars zijn echter inmiddels gewoon realiteit geworden. De Slimme koelkasten, thermostaten, robotstofzuigers, smarttv’s, intelligente zonwering, zelf voedsel bereidende keukens, watersparende badkamers en beveiligingssystemen bevolken het smart home. Huisrobots en drones zijn eveneens geziene gasten.Al gemeengoed
Meer dan 50% van de huizen heeft daar al meerdere voorzieningen van. En ouderen, zieken of mensen met beperkingen kopen daar nog smart care-devices bij. Smart cars zorgen er voor dat het autobaasje veilig rijdt, het milieu spaart en snel op de plaats van bestemming arriveert.Sturing vanuit de commercie
Uiteraard sturen fabrikanten op de ontwikkeling van consumenten-E-Health. Het gaat immers om een miljardenmarkt in de E-gezondheid. Deze producenten doen relatief veel aan cliëntverkenningen omtrent de (potentiele) vraag naar en het gebruikersgemak. Met de GAFA’s, Philips, Samsung, Sony, Crestron en Bosch voorop rolt de ene na de andere toepassing de markt op.Beïnvloeding professionele E-Health
Zoals gezegd heeft de consumenten-E-health invloed op de professionele. Dit in drie belangrijke vormen:- Patiënten en cliënten confronteren de zorg / hulpverleners met de aangeschafte technologie. Die die moeten daar dan ook iets mee.
- De professionele E-Health gaat in toenemende mate gebruik maken van de al aanwezige consumenten E-Health. Dit zowel bij de curatie als preventie en opsporing / signalering.
- Er ontstaat een ander soort geneeskunde. Shared decision making en gerustellingsgeneeskunde waren al een goede start. Het zelfmanagent & sturing van ziekte & gezondheid (dashboarding en quantified self) vormde stap 2. En nu wordt het tijd voor een programmeerbare zorg, robotica, VR, het laboratorium op een chip en een betere Kwaliteit van leven voor iedereen, ook de sociaal-zwakkeren. De zorgprofessional 3.0 moet hier mee uit de voeten kunnen.