Wearables-maker Fitibit is van plan aan het einde van dit jaar een smartwatch te gaan lanceren die het bedrijf een nieuwe impuls moet gaan geven. Dat maakte Fitbit bekend bij de presentatie van zijn resultaten over het tweede kwartaal. De smartwatch zal zijn voorzien van onder meer fitness- en health-toepassingen, GPS en een batterijduur van enkele dagen. Het slimme horloge zou zich qua concurrentie in eerste instantie richten op de Apple Watch, die steeds meer gezondheidsfuncties krijgt.
Fitbit draaide in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 353,3 miljoen dollar, een daling van 40 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal verscheepte trackers ging met 14 procent omlaag waardoor het totaal uitkwam op 3,4 miljoen stuks. Op kwartaalbasis echter wist Fitbit 400.000 units extra te verschepen. De gemiddelde verkoopprijs van een Fitbit-apparaat steeg op jaarbasis met 2 procent naar iets meer dan 100 dollar.In het tweede kwartaal dook Fitbit in de rode cijfers door een nettoverlies op te tekenen van 58,2 miljoen dollar terwijl een jaar eerder nog een winst werd geboekt van 6,3 miljoen dollar. Desondanks is het niet alleen maar slechts nieuws voor Fitbit. Het bedrijf verhoogde zijn forecast wat betreft omzet voor geheel 2017 met een half miljard dollar naar 1,55-1,7 miljard dollar.
Tussen wal en schip
Fitbit zal sowieso actie moeten ondernemen om niet tussen wal en schip te geraken, schreef onderzoeksbureau Strategy Analytics onlangs nog. Volgens de marktvorser wist het Chinese Xiaomi Fitbit op de wereldwijde ranglijst van wearable-makers te passeren en met een aandeel van 17 procent het marktleiderschap te claimen. Fitbit stond in het tweede kwartaal op een tweede plek met een marktaandeel van 16 procent, gevolgd door Apple (13%).Volgens Strategy Analytics legt Fitbit het af tegen de goedkope fitnesstrackers van Xiaomi terwijl het bedrijf aan de bovenkant moet concurreren met de relatief dure Apple Watch. Het is nog onbekend hoe duur de smartwatch van Fitbit zal gaan kosten. Wel werd duidelijk dat Fitbit al verder kijkt dan de smartwatch zelf en onderzoek het bedrijf technologieën die onder meer slaapapneu kunnen detecteren.
Fitbit zint al langer op een positie op de markt voor digital health. Volgen CEO James Park FitBit geniet Fitbit grote populariteit onder onderzoekers en wetenschappers en de topman stelt dat FitBit goed is gepositioneerd om als consumentenmerk het vertrouwen van patiënten te winnen.