Gezondheidszorg in 2030 grotendeels digitaal

di 24 april 2018 - 14:47
pexels-photo-905874
Digitalisering
Nieuws

Binnen tien jaar kan een medische controle vooral bestaan uit interacties met sensoren, camera’s en robotscanners, in plaats van uit contact met dokters of verplegers. Veel zorgorganisaties gaan hun diensten hiervoor herbouwen rondom het fenomeen Internet of Things (IoT). Dat blijkt uit onderzoek van Aruba, een dochter van HP Enterprise.

Het rapport ‘Building the Hospital of 2030’ is gebaseerd op interviews met leiders in de zorgsector en futurologen. Het verklaart de waarschijnlijkheid en noodzaak van slimmere werkplekken op basis van mobiele, cloud en IoT-technologieën. Verder geeft het rapport een vooruitblik op de manieren waarop de patiëntervaring en de klinische zorg mogelijk zullen verbeteren doordat de gezondheidszorg grotendeels digitaal wordt. Volgens cijfers van de VN is het aantal 60-plussers in 2030 opgelopen tot 56 procent. Dit versterkt de behoefte aan efficiëntere gezondheidszorg. Automatisering, robotics en zelfdiagnose worden vitaal voor een betere ouderenzorg en optimale ervaring van patiënten en zorgmedewerkers, maar beveiliging blijft een aandachtspunt.

Vijf voorspellingen

Het rapport onderscheidt vijf voorspellingen voor de transformatie in de gezondheidszorg tot 2030:
  • Zelfdiagnose door patiënten: met op app gebaseerde en draagbare tools om de gezondheid te monitoren en ook zelf scans te doen, kunnen patiënten diverse waarden thuis vaststellen. Dit alles zonder de noodzaak om een praktijk of ziekenhuis te bezoeken.
  • Het geautomatiseerde ziekenhuis: de intake biedt imaging-technologieën die de hartslag, temperatuur en ademhalingsfrequentie van patiënten vanaf de binnenkomst analyseren. Aansluitend kunnen sensoren bloeddruk en ECG binnen 10 seconden meten. Op die manier is een automatische beoordeling of zelfs diagnose direct mogelijk.
  • Extra tijd voor zorgprofessionals: dokters en verpleegkundigen besteden momenteel tot 70 procent van hun tijd aan administratieve taken. Via hun mobiele apparatuur kunnen zij scans en patiëntgegevens veel sneller analyseren, waardoor ze veel meer tijd aan directe patiëntenzorg kunnen besteden.
  • Digitale dataopslag: Apparatuur integreert automatisch met digitale patiëntgegevens en verwerkt updates op basis van de actuele status en behandeling. Zo beschikken zorgmedewerkers over rijkere, real-time en toegankelijke data en kunnen ze beter gefundeerde beslissingen nemen.
  • Acceptatie van AI: De rol van kunstmatige intelligentie (AI) bij diagnoses en behandelingen groeit snel en de toenemende publieke acceptatie zal er snel toe leiden dat patiënten ook diagnoses door machines zullen accepteren. Mits de ontwikkeling en implementatie van deze diensten de patiënt centraal stelt, de voordelen goed uitgelegd worden en er toestemming gevraagd is.

AI, selfservice

Dr. Hugh Montgomery, UCL Professor, zegt over de verbeteringen die AI de medische zorg kan bieden: “Binnen tien jaar kunnen we zo’n 50.000 bloed proteïnen uit één druppel bloed analyseren en veel sneller of zelfs automatisch diagnoses stellen. Dat is echt een radicale verbetering. Momenteel kom ik niet verder dan 30 variabelen uit een druppel bloed.” Over selfservice zorg door de patiënten (zorg-op-afstand, zelfdiagnostiek) zegt Digital Health futuroloog Maneesh Juneja: “Stel dat je binnen nu en tien jaar de diagnose diabetes of hoge bloeddruk krijgt. In dat geval kan een belangrijk deel van het monitoren van medicijngebruik gedaan worden zonder veel fysieke controles. Je data is real-time te volgen en afwijkingen van het aanbevolen dieet of behandelplan zijn direct duidelijk. Je krijgt in dat geval een digitaal signaal via je smartwatch of augemented reality bril.” “De komende vijf tot tien jaar staan we voor enorme veranderingen en disruptie,” vervolgt Hugh Montgomery. “Dit heeft twee oorzaken. Allereerst veranderen de technologische mogelijkheden razendsnel. Ten tweede is er een enorme druk om nieuwe ontwikkelingen naar de praktijk te vertalen. Want als dit niet gebeurt, gaat de huidige gezondheidszorg omvallen.”

Digitalisering al bezig, veiligheidsrisico’s groot

Volgens het onderzoek zijn zorgorganisaties al gestart met digitalisering van zorg. 64 procent van de zorgorganisaties koppelt al monitors van patiënten aan hun netwerk. 41 procent verbindt ook systemen voor imaging en röntgen met het netwerk. Dit zijn volgens het rapport de eerste bouwstenen voor een IoT-strategie. In potentie kunnen miljoenen onderling verbonden medische, draagbare en mobiele apparaten actuele informatie delen, en deze inzetten voor betere zorgkwaliteit. Er zijn echter ook risico’s, met name in de beveiliging. Zo heeft 89 procent van de zorgorganisaties die een IoT-strategie uitrolt, te maken met IoT gerelateerde datalekken. Met de enorme toename van het aantal nieuwe technologische apparaten in de komende tien jaar, is het een grote uitdaging om een overzicht van alle verbonden apparatuur en het delen van medische informatie te behouden om strikte beveiligingsrichtlijnen te kunnen handhaven.

Betere patiëntervaring, meer kwaliteit

Concluderend stelt Aruba dat de opkomst van digitale zorgdiensten de patiëntervaring zal verbeteren en de accuratesse en kwaliteit van zorg een impuls geven. Maar de risico’s voor de databeveiliging vormen een grote uitdaging. Daarom duurt het even voor deze veranderingen geïmplementeerd zijn. Morten Illum, VP EMEA bij Aruba: “Wij verwachten dat zorgorganisaties gaan samenwerken met technologiebedrijven om de technologische en culturele veranderingen van de komende jaren op te vangen. Met de vele voordelen die in het verschiet liggen, is dat zeker de moeite waard.” Meer weten over  zinnige zorginnovaties en de implementatie? Op 22 juni krijgen honderden zorgprofessionals tijdens de ICT&health World Conference inzichten, antwoorden, handvatten en de beste voorbeelden op het snijvlak van zorginnovatie en de implementatie. Wilt u ook aanwezig zijn? Stel dan hier uw ticket veilig! Want ook dit keer geldt, vol is echt vol.