Integratie telefonie- en zorginfosysteem voor huisartsen

19 oktober 2018
Foto-tekenen-Vtel-en-PharmaPartners
ICT
Nieuws

Telecomaanbieder Vtel en zorg-ICT leverancier PharmaPartners Huisartsenzorg gaan samenwerken om de efficiëntie, het gebruiksgemak en de bereikbaarheid van huisartsenpraktijken (Medicom) en huisartsenposten (Hapicom) te vergroten. Dit wordt gerealiseerd door een ‘vergaande integratie’ tussen huisartsinformatiesysteem Medicom van PharmaPartners en de Vcare-communicatiesuite van Vtel.

Huisartsen en doktersassistenten kampen volgens beide leveranciers met hoge werkdruk op de huisartsenpraktijk en de huisartsenpost. Een geïntegreerd telefonie- en zorginformatiesysteem kan helpen om die werkdruk sterk te verlagen. Door ‘onder water’ informatie uit te wisselen, kan de doktersassistent bijvoorbeeld zien wie er belt en kan snel het juiste patiëntendossier in Medicom worden geopend. Daarmee kunnen wachtrijen korter worden, de bereikbaarheid beter en de ervaren werkdruk minder. Alex Damaschek, commercieel directeur Vtel, spreekt over kleine, praktische gebruikersvoordelen.

Verhogen efficiëntie huisartsenpraktijk

“Met de huisartsen die onze gebruikers vertegenwoordigen in de Commissie Applicatiebeheer Medicom spreek ik dikwijls over mogelijkheden om de efficiëntie op de huisartsenpraktijk te verhogen,” stelt Dorinda van Oosten, general manager PharmaPartners Huisartsenzorg. “Met deze samenwerking geven we invulling aan die behoefte en bieden we onze klanten de mogelijkheid om hierin een flinke slag te maken.” De contouren voor de integratie worden in samenspraak met Medicom-gebruikers ontwikkeld. Roel Hendrikx, product manager bij PharmaPartners, zegt hierover: ”Als je weet wie er belt bij een inkomend gesprek, scheelt dat een aantal vragen en muisklikken. Klanten verwachten hierdoor gemiddeld 20 seconden per inkomend gesprek te besparen. Doorgerekend bespaart een gemiddelde praktijk dan al snel tussen de 35 en 45 minuten per dag.”

Bespaarde tijd huisartsen beter inzetten

Gordon Oron, praktijkadviseur bij PharmaPartners, verwacht dat zijn assistenten die bespaarde tijd kunnen gebruiken voor andere werkzaamheden, zoals het afhandelen van e-consulten (digitale consulten zoals per mail, instant messaging of video). “Dat maakt het werk voor hen ook een stuk leuker. Daarnaast zullen zij hun administratieve werkzaamheden voor 17.00 uur af hebben.” De Vcare-telefonie-integratie moet er verder voor zorgen dat het werkproces van huisartsen en doktersassistenten beter wordt ondersteund, onder meer doordat:
  • De huisarts of assistent een patiënt direct vanuit het patiëntendossier kan bellen;
  • De assistent kan zien wie er belt;
  • Patiënten persoonlijker benaderd kunnen worden;
  • De huisarts bij het inloggen in Medicom of Hapicom automatisch wordt ingelogd in het telefoniesysteem;
  • De kans op fouten vermindert doordat de assistent met het dossier bij de hand de hulpvraag beter kan beoordelen;
  • De patiëntgegevens automatisch worden onthouden bij het maken van een afspraak in de Medicom-agenda.

Meer geld voor huisartsen-ICT

Gebrekkige ICT-infrastructuur en IC-systemen die geen informatie kunnen uitwisselen, vormen ook in de eerstelijnszorg een groot probleem. In het eerder dit jaar gesloten Hoofdlijnenakkoord voor huisartsenzorg is daarom een flink bedrag opgenomen om de ICT-infrastructuur voor huisartsen, het gebruik van digitale toepassingen en de gedigitaliseerde uitwisseling van gegevens te verbeteren.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!