Studenten in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kunnen vanaf collegejaar 2017 met behulp van een 3D-bril en mixed reality de anatomie en bewegingen van bijvoorbeeld hun eigen enkel tot in detail onderzoeken. De HoloLens app is een van de nieuwe onderwijsvormen die het LUMC en het New Media Lab van de Universiteit Leiden inzetten om studenten te motiveren en de studietijd te verkorten.
Het LUMC liet afgelopen maart al weten te beschikken over een zelf ontwikkelde app die het mogelijk maakt om studenten met behulp van een AR (augmented Reality) bril ondersteunend lesmateriaal aan te bieden. Zoals een hologram van een 3-dimensionaal anatomisch model van het onderbeen. Dr. Beerend Hierck, docent op de afdeling Anatomie en Embryologie van het LUMC, schreef destijds in een blog over de voordelen van AR. Hij maakte daarbij nadrukkelijk onderscheid met virtual reality (VR), aangezien de gebruikte bril de omgeving gewoon toont en niet vervangt met een virtuele omgeving.Veel studenten vinden het moeilijk om complexe gewrichten als de enkel in 3D te doorgronden, zo stelt het LUMC nu in een persbericht. Voor hen is er een app gebouwd die in combinatie met de brilvormige Microsoft HoloLens virtuele objecten toont in de werkelijke omgeving van de brildrager: mixed reality. Het zorgt ervoor dat een virtueel onderbeen door de lesruimte zweeft. Studenten kunnen er omheen en onderdoor lopen, onderdelen aan- en uitzetten, en het enkelgewricht laten bewegen. Vernieuwend van deze app is dat studenten het hologram kunnen bedienen met hun eigen been. “Die interactie met het eigen lichaam maakt dit uniek in de wereld”, zegt Beerend Hierck nu.
Lesgeven via motion tracking
De nieuwe manier van lesgeven middels motion tracking heeft veel potentie omdat er allerlei elementen in zitten waarvan we weten dat ze goed werken in het onderwijs, zegt Leontien van Melle van het Center for Innovation (Universiteit Leiden). Samen met filmmaker Thomas Hurkxkens werkt zij vanuit het New Media Lab aan het project. “Doordat studenten de lesstof zelf kunnen ervaren tijdens het leren komt die dichterbij de werkelijkheid. Bovendien kunnen ze met medestudenten en docenten samen leren en krijgen ze direct persoonlijke feedback.”“Het mooie is ook dat studenten direct gaan experimenteren en onderzoekend leren”, voegt Hierck toe. “Ze gaan hurken, op hun tenen staan, trap lopen en kijken dan wat er gebeurt in het virtuele enkelgewricht.”
###Hololens_lumc###
Prototype 3D app af
Het prototype van de app Dynamic Anatomy is af en het streven is om later dit jaar een (gratis) app versie in de online MS HoloLens store beschikbaar te stellen. De app maakt gebruik van een 3D model van tech-partner Zygote en is ontwikkeld door innovatiepartner InSpark. Eind vorig jaar won het ontwikkelteam samen de Innovation Challenge 2016/2017 van ICT-samenwerkingsorganisatie SURF. Met 20.000 euro subsidie ontwikkelden ze de app, waarmee ze ook hebben meegedaan met TEDxAmsterdamED, de onderwijsvariant van de populaire TEDx-conferenties.Ondertussen onderzoekt het team achter de app de mogelijkheden voor andere toepassingen van de Dynamic Anatomy app in het onderwijs, bijvoorbeeld voor andere lichaamsdelen. Ook wordt gekeken naar andere vakgebieden waar de HoloLens techniek ingezet kan worden, bijvoorbeeld bij archeologie. Bij de doorontwikkeling wordt bekeken hoe het leerproces nog meer verbeterd kan worden met gebruik van mixed reality.