Messagingdiensten zoals WhatsApp en Facebook Messenger worden door zo’n 500.000 medewerkers van de Britse gezondheidsdienst NHS gebruikt om onderling en met patiënten te communiceren. Van die trend wil de NHS af omdat deze communicatiemethoden onveilig zouden zijn, zo valt te lezen in een nieuw rapport genaamd Instant Messaging in the NHS.
Uit het rapport, gepubliceerd door mobiel technologiebedrijf CommonTime, komt verder naar voren dat circa 1 op de 50 NHS-werknemers een disciplinaire maatregel heeft gekregen als gevolg van het gebruik van mobiele messagingdiensten onder werktijd. Binnen de leeftijdsgroep 18-24 jaar had al bijna 10 procent een maatregel gekregen. Het onderzoek werd gehouden onder in totaal 800 werknemers, actief binnen verschillende afdelingen van de NHS. 43 procent van de respondenten, het equivalent van zo’n 500.000 werknemers, gaf aan mobiele messagingdiensten onder werktijd te gebruiken. Het gebruik ervan zorgde voor incidenten zoals vertrouwensschending en vermeend kwaadwillig gebruik. In sommige gevallen werd patiëntinformatie naar de verkeerde persoon gestuurd, soms zelf naar een vriend of kennis buiten de professionele sfeer. Ook werd via sociale media gevoelige informatie, zoals foto’s en medische gegevens, uitgewisseld.