NZA: online informatie zorgpolissen blijft pijnpunt

11 april 2018
NZA-polissen_ICThealth
Onderzoek
Nieuws
Zorgverzekeraars geven over het geval goede informatie over zorgpolissen. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) in een brief aan het ministerie van VWS. Met name via de telefoon en via social media wordt goede informatie geboden. Via de website van zorgverzekeraars is er vaker sprake van deels onjuiste informatie of is informatie moeilijk te vinden. Tijdens de overstapperiode controleert de NZa of de informatie over de zorgpolissen klopt en goed vindbaar is. Om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering, hebben verzekerden goede en vindbare informatie nodig. Bijvoorbeeld over vergoedingen voor tandartskosten of bijbetalen voor medicatie. De NZa heeft de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief geïnformeerd over haar acties om deze informatie voor verzekerden kloppend, vindbaar en vergelijkbaar te maken. Online informatie blijft een pijnpunt, zo is de conclusie van de NZa.

Informatie op websites nog pijnpunt

Uit mysterytelefoontjes naar de klantenservices van zorgverzekeraars blijkt dat zorgverzekeraars na drie jaar intensief toezicht juiste informatie geven tijdens de overstapperiode. Ook via social media geven zij juiste informatie aan consumenten. Uit het NZa-onderzoek naar de informatie op websites blijkt dat deze in de meeste gevallen klopt, maar niet in alle gevallen. Als zorgverzekeraars hierop gewezen worden, passen zij onjuiste informatie snel aan. De vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars laat echter te wensen over, aldus de NZa. Uit het onderzoek van de toezichthouder blijkt dat verzekerden in een derde van de gevallen de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. De NZa wil hierover met zorgverzekeraars in gesprek gaan en kijken hoe de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars verbeterd kan worden.