Smart wearables hebben eindelijk businessmodel

vr 30 maart 2018 - 10:29
20180329-ICTHealth183
Onderzoek
Nieuws

Nu wearables over enkele jaren de mijlpaal van 350 miljoen verscheepte units zullen behalen, groeit het momentum voor health wearables, een segment dat via de verkoop van abonnementen op diensten een levensvatbaar businessmodel hebben ontdekt. Dat schrijft althans Juniper Research in een nieuw verschenen onderzoek.

De onderzoekers van Juniper namen voor de studie het segment smart wearables onder de loep, waartoe fitness bands, smartwatches, smart glasses en smart clothing behoren. Volgens Juniper zullen met name smart glasses en smart clothing robuuste groei doormaken, met een gemiddelde jaarlijkse groei van respectievelijk 98 procent en 102 procent. Deze subsegmenten profiteren de komende jaren van ontwikkelingen op het gebied van virtual reality en augmented reality terwijl ook smart textile bezig is aan een opmars. De auteurs van het rapport merken op dat de segmenten met de hoogste groei of de consumenten in-depth data leveren vanaf diverse (gespecialiseerde) form factors of zij bieden directe voordelen waarbij geen data betrokken is. De onderzoekers verwachten dat wearables steeds meer software-driven worden omdat hardware inmiddels commodity is en de hardware op zichzelf geen garantie is gebleken voor hoge volumes. Zo bleken consumenten de voorbije jaren weinig incentives te hebben gehad om hun device te upgraden, zoals ook in de beginjaren van de smartphone het geval was.

Succesverhalen

Met betrekking tot health wearables noemt Juniper AliveCor en Quell als voorbeelden van geslaagde ondernemingen met een businessmodel gebaseerd op abonnementsdiensten. In 2022 zullen zulke bedrijven goed zijn voor een omzet van zo’n 2,5 miljard dollar, verwacht Juniper. Alivecor is ontwikkelaar van de Kardia, een hoesje voor om een iPhone waarmee via electroden electrocardiogrammen kunnen worden gemaakt. In 2012 kreeg het bedrijf toestemming van de Amerikaanse inspectie voor de gezondheidszorg FDA om het product op de markt te brengen. Het bedrijf biedt ook de Pro-variant, dat  zaken meet zoals gewicht, acitiviteit en bloeddruk van de patient, maar ook wordt AI ingezet voor het maken van een gepersonaliseerd hartprofiel voor elke gebruiker. Een jaarabonnement op de Premium-dienst kost 99 dollar per jaar. Quell komt uit de koker van het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf NeuroMetrix. Quell is een draagbare, rubberachtige band gevuld met elektroden en claimt het eerste draagbare, medicijnvrije pijnbestrijdingsapparaat te zijn. Het apparaat werd in 2015 gelanceerd. Quell biedt op zijn website Starter Kits die beginnen bij 200 dollar. Ook kunnen electroden, bijvoorbeeld voor het sporten, los worden gekocht of met korting via een abonnement.