Search
Close this search box.
Search

Trimbos: gamers blowen, drinken minder dan niet-gamers

Hobbygamers roken, blowen en drinken minder vaak dan niet-gamende jongeren, zo blijkt uit recent onderzoek van Trimbos. De resultaten laten zien dat gamen - ook frequent gamen - niet gepaard hoeft te gaan met mentale of lichamelijke gezondheidsproblemen. In tegenstelling: hobbygamers roken, blowen en drinken minder vaak dan niet-gamende jongeren.

De gemiddelde tijdsbesteding van gamende jongeren is zo’n 14 uur per week voor de groep hobbymatig gamende jongeren die weinig problemen ervaren op belangrijke leefgebieden. De meer tijdrovende online games worden vooral door jongens gespeeld. Van hen behoort ongeveer 7 procent tot de risicogroep. Deze groep vertoont vijf keer zo vaak lichamelijke en mentale gezondheidsproblemen als de hobbygamers of de niet-gamende jongens.

Probleemgamers gebruiken dezelfde apparaten en spelen dezelfde spellen als jongeren die hun gamegedrag weten te beperken. Dat wekt het vermoeden dat vooral jongeren met bestaande problemen teveel gamen als (ongezonde) strategie om met hun problemen om te gaan (escapisme). Het gamegedrag levert dan weer nieuwe problemen op die de situatie verder verergeren, aldus het Trimbos-onderzoek.

Onderzoek met Universiteit Utrecht

Trimbos biedt het onderzoek aan in een factsheet. Het onderzoek werd uitgevoerd door Trimbos in samenwerking met Regina van den Eijnden van de Universiteit Utrecht. De data uit het onderzoek zijn afkomstig van drie andere onderzoeken, te weten het Health Behaviour in School-aged Children project (www.hbsc.org, 2017), het European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD, www.espad.org, 2015), en het Digital Youth onderzoek (DIYO, Universiteit Utrecht, 2018).

Verslaving aan (online) gaming zou mogelijk door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) worden opgenomen in de elfde editie van de Internationale Classificatie van Ziekten (ICD11). De WHO spreekt over een gameverslaving wanneer gamen het leven van een persoon overheerst en gamen dwangmatig wordt. Volgens de organisatie kan gamen tot gezondheidsproblemen leiden en daarom is behandeling nodig. Daarnaast constateerde de WHO vraag naar een behandeling en naar een erkenning door professionals uit de medische wereld.

Preventief optreden

Door de erkenning zal er meer onderzoek worden gedaan naar de problematiek en kan er preventief worden opgetreden. Een ander groot voordeel van een officiële erkenning is dat er een duidelijker scheidslijn komt tussen mensen die veel gamen zonder gevolgen en mensen die hier significante negatieve gevolgen van ondervinden.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
GIDH
Global Initiative on Digital Health (GIDH) officieel van start
Oncologienetwerk
Nieuw oncologienetwerk Noord- en Oost-Nederland
Verbeterprogramma ouderenzorg
Samenwerking centraal in verbeterprogramma Samen Beter
eiwitten
Menselijke eiwitten herkennen met nieuwe techniek
Digitale proeftuin
Digitale proeftuin maakt wegwijs in nieuw UZI-stelsel
challenge
Digivaardig in de zorg komt weer met Digifit challenge
Veertien IZA-partners hebben Digizo.nu opgericht om te helpen bij het opschalen van bewezen zorginnovaties.
Digizo.nu helpt bewezen innovaties opschalen
Robotchirurgie
Robotchirurgie in de ruimte
authenticatie
Stapsgewijs leren in pilot ZORG-ID Smart
revalidatiezorg epd
Nieuw EPD voor de revalidatiezorg
Volg jij ons al?