User Journey: inspirerende trip door eHealth-land

vr 11 november 2016 - 07:04
Blog

E-health staat hoog op de agenda van overheid. Zorginstellingen zijn daarom al jaren bezig met het creëren van nieuwe e-health-toepassingen en het implementeren daarvan. Helaas zijn we daarin niet altijd zo succesvol, want de ‘big bang’ blijft vaak uit. Het product kan nog zo goed zijn, het gebruik ervan door cliënten en medewerkers valt meestal vies tegen. Zonde, want er zijn zoveel mooie mogelijkheden! Natuurlijk kunnen we dure consultancy bureaus inschakelen om dit probleem te tackelen. Maar is er niet een eenvoudiger methode om eHealth-kansen te verzilveren? Dat vroegen wij ons af in het Living Lab bij Pluryn. Die methode hebben we gevonden: de User Journey.

Het inzetten van e-health start bij veel organisaties met het trainen van medewerkers. Zij moeten immers kunnen omgaan met de toepassing. In de praktijk roept dat weerstand op: Wéér een digitale tool waarmee we moeten werken. Met de nadruk op ‘moeten’. Ik snap het ook wel. Er verandert momenteel veel in het zorglandschap. Er wordt van alles gedigitaliseerd en geautomatiseerd en dan vragen we mensen ook nog om met e-health te gaan werken. In het Living Lab van Pluryn zeggen we altijd: ‘Innoveren moet vooral leuk zijn. We doen dat samen met cliënten en medewerkers’. In een recent verschenen notitie van één van de Pluryn-locaties staat dat iedere medewerker met tenminste één e-halth-toepassing aan de slag moet gaan. De locatie is ervan overtuigd dat het gebruik van e-health grote voordelen heeft, zowel voor de cliënt als medewerker. Daarom willen ze het stimuleren. Maar hoe ga je aan de slag? Hoe zet je die eerste stap? Onze ervaring is dat mensen alleen in beweging komen als ze zelf inspraak hebben en met eigen ogen zien dat e-health daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor een cliënt. Daarom combineren we een inspiratiesessie, met leuke voorbeelden van e-health en een rondleiding door het Living Lab, met een ‘User Journey’. Want het inspireren van mensen is mooi, het is natuurlijk de bedoeling dat er ook daadwerkelijk met e-health gewerkt gaat worden.

Dag van de cliënt in kaart

Wat een User Journey is, zal ik uitleggen. Na het inspirerende gedeelte van de sessie vragen we medewerkers om een dag van een cliënt in kaart te brengen. Dat doen zij door verschillende iconen, die activiteiten verbeelden, op een rij te zetten. Van het moment dat de cliënt wakker wordt tot het moment dat hij of zij weer naar bed gaat. Wat gebeurt er allemaal op een dag? De tweede stap is een e-health-toepassingen aan de dag toe te voegen, zoals beeldbellen met de begeleider, het invullen van een digitaal dagboek of de stemmingsmeter. Op deze manier krijgen medewerkers inzicht in wat e-health kan bijdragen. Bovendien hebben zij er zelf, samen met cliënten, over nagedacht en hebben ze inspraak op wanneer en hoe ze e-health inzetten. Na de sessie beschikken medewerkers over concrete handvatten waarmee ze aan de slag kunnen. De betrokken clusterleider en gedragswetenschapper, die ook bij de sessie aanwezig zijn, hebben vooral een stimulerende rol. Medewerkers komen enorm enthousiast uit de sessie. Er is een hele e-health-wereld voor hen open gegaan. Ze zijn klaar voor de eerste stap!