E-health staat hoog op de agenda van overheid. Zorginstellingen zijn daarom al jaren bezig met het creëren van nieuwe e-health-toepassingen en het implementeren daarvan. Helaas zijn we daarin niet altijd zo succesvol, want de ‘big bang’ blijft vaak uit. Het product kan nog zo goed zijn, het gebruik ervan door cliënten en medewerkers valt meestal vies tegen. Zonde, want er zijn zoveel mooie mogelijkheden! Natuurlijk kunnen we dure consultancy bureaus inschakelen om dit probleem te tackelen. Maar is er niet een eenvoudiger methode om eHealth-kansen te verzilveren? Dat vroegen wij ons af in het Living Lab bij Pluryn. Die methode hebben we gevonden: de User Journey.
Het inzetten van e-health start bij veel organisaties met het trainen van medewerkers. Zij moeten immers kunnen omgaan met de toepassing. In de praktijk roept dat weerstand op: Wéér een digitale tool waarmee we moeten werken. Met de nadruk op ‘moeten’. Ik snap het ook wel. Er verandert momenteel veel in het zorglandschap. Er wordt van alles gedigitaliseerd en geautomatiseerd en dan vragen we mensen ook nog om met e-health te gaan werken. In het Living Lab van Pluryn zeggen we altijd: ‘Innoveren moet vooral leuk zijn. We doen dat samen met cliënten en medewerkers’. In een recent verschenen notitie van één van de Pluryn-locaties staat dat iedere medewerker met tenminste één e-halth-toepassing aan de slag moet gaan. De locatie is ervan overtuigd dat het gebruik van e-health grote voordelen heeft, zowel voor de cliënt als medewerker. Daarom willen ze het stimuleren. Maar hoe ga je aan de slag? Hoe zet je die eerste stap? Onze ervaring is dat mensen alleen in beweging komen als ze zelf inspraak hebben en met eigen ogen zien dat e-health daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor een cliënt. Daarom combineren we een inspiratiesessie, met leuke voorbeelden van e-health en een rondleiding door het Living Lab, met een ‘User Journey’. Want het inspireren van mensen is mooi, het is natuurlijk de bedoeling dat er ook daadwerkelijk met e-health gewerkt gaat worden.