Ontlast zorgmedewerkers door systemen met elkaar te laten praten

8 maart 2017
Ontlast zorgmedewerkers door systemen met elkaar te laten praten
Databeschikbaarheid

Mensen in de zorg willen zorgen. Maar toenemende regeldruk maakt dat ze daar juist steeds minder tijd voor hebben. Door de proces- en informatiekant van de zorg beter in te richten, moet het lukken om weer tijd te winnen, was de gedachte achter Uniserver Zorgcloud. ‘We houden ons met niets anders bezig dan de zorg te ontlasten’, zegt Programma Manager Healthcare van Uniserver Marvin Hughes. Met een achtergrond in de zorg, weet hij als geen ander waar de behoeften liggen. Hij geeft 8 tips om de IT-infrastructuur van een zorgproces goed voor te bereiden.

De overheveling van de zorgtaken vorig jaar is in recordtijd doorgevoerd, en er vielen hierbij nogal wat slachtoffers. Naast de cliënten en patiënten, zijn dat bijvoorbeeld zorgmedewerkers en huisartsen, die hun administratieve taken enorm hebben zien groeien. Het ziekenhuis kreeg hierbij een grotere regierol. Maar de pijn zit bij de achterkant, doordat systemen niet met elkaar praten. En daar stokt de innovatie regelmatig. ‘Dat is jammer’, zegt Marvin Hughes, Programma Manager Healthcare Uniserver. ‘Want er zijn e-health oplossingen beschikbaar die die koppeling wel mogelijk maken. Maar dan moeten instellingen wel durven outsourcen. De tijd dat je dan met handen en voeten gebonden bent, ligt allang achter ons. En 1 op 1 outsourcen hoeft echt niet duurder te zijn dan iets in huis ontwikkelen. In het geval van een huisarts, moet hij/zij zich vaak aanpassen bij een werkwijze van een ziekenhuis. De oplossing zit hem erin dat hij een koppeling maakt naar beide systemen, dat van hem of haarzelf en van het ziekenhuis. Dat is mogelijk. Maar dan moet je het wel goed voorbereiden en inrichten.’

8 Tips voor een gedegen fundament van een zorg IT-infrastructuur:

  1. Zorg voor een goede bewerkersovereenkomst.  Hier bestaan standaarden voor, onder meer opgesteld door Nictiz. Bepaal dat de opdrachtgever eigenaar van de data blijft. En bereid alles goed voor, zodat zorgen hierover bij de Raad van Bestuur worden weggenomen.
  2. Stel een exit-strategie vast. Het punt dat nogal eens wordt vergeten. Maar als er afscheid genomen moet worden, is het goed om hierop terug te kunnen vallen.
  3. Op het moment dat er een app o.i.d. ontwikkeld wordt, zorg dan dat deze toekomstbestendig is. Houd bijvoorbeeld rekening met overschakeling van zorg naar een andere instelling, of de eisen die gesteld moeten worden aan beeldkwaliteit, bijvoorbeeld bij een echo. Bepaal wat de cliënt/patiënt met de informatie wil doen. Gaat het om chronisch zieken die op afstand geholpen moeten worden? Of om het maken van afspraken bij de huisarts? Iedere situatie vraagt om een andere eisenset.
  4. Bezoek regionale initiatieven. Regionaal gebeurt er vaak meer dan gedacht. Zo zijn er bijeenkomsten voor huisartsen en andere zorginstellingen. Vraag hier naar ervaringen van anderen, zodat niet twee keer hetzelfde wiel wordt uitgevonden.
  5. Kijk uit voor lock-in. In ons geval zorgen wij ervoor dat een leverancier altijd vervangbaar is. Op die manier voorkomen wij dat klanten gebonden worden aan één leverancier.
  6.  Wees realistisch in de aanpassing die de vernieuwing vraagt. Moet er veel gebeuren? Voer dan de innovatie gefaseerd in. Maak een realistische planning, want je kunt niet alles op de schop gooien. Dat is teveel voor cliënten/patiënten én voor personeel.
  7. Wees realistisch in de wensen die je neerlegt. De zorg verandert zeer snel. Dus houd rekening met krimp of groei. Dan is het belangrijk dat een IT-systeem gemakkelijk kan up- of down-scalen. Daarmee is de oplossing vaak ook meteen ef ciënter en goedkoper.
  8. Overleg met alle stakeholders: bestuur, MT, zorgmedewerkers én patiënten. Richt een projectteam in, dat het project begeleidt.