Sinds 1,5 jaar is huisarts Edwin de Vaal gevestigd in een nieuw gebouwd gezondheidscentrum in de Wijk Meijhorst in Nijmegen. “Eigenlijk heb ik niet veel met ICT,” zegt De Vaal desgevraagd. Maar al gaande het gesprek blijkt dat mee te vallen en schetst hij zijn visie op de toekomst van e-health bij de huisarts. “Het zou mooi zijn als ICT en e-health per regio centraal geregeld zou worden via de huisartsenpost.”
De verhuizing naar een nieuw pand was niet in eerste instantie ingegeven vanwege een nieuw ICT-beleid, maar was wel de aanleiding om de ICT-omgeving opnieuw te bekijken. Sinds de verhuizing kunnen patiënten online hun afspraken regelen en herhaalrecepten aanvragen. De praktijk werkt met Scipio van OmniHIS, een systeem voor ketenzorg en flexibel declareren, voor SBV-Z-diensten en voor het werken met de UZI-pas. Aansluiting op het Landelijk EPD is ook mogelijk. Om de doktersassistenten te ontlasten en patiëntstromen te stroomlijnen, kunnen patiënten in de beveiligde 24/7 patiëntenomgeving online hun afspraken maken. ‘Wij houden uiteraard een aantal timeslots vrij voor spoedgevallen en overleg. Een ander punt van aandacht is dat mensen die echt met spoed hulp nodig hebben, ons écht moeten bellen’, zegt De Vaal. ‘Dat melden we duidelijk op onze website, een soort van disclaimer zeg maar.’Veilig e-mailen
Patiënten hebben ook de mogelijkheid hun recepten online te bestellen. ‘Verder zijn we in de opstartfase met consulten via e-mail, maar dat lijkt helaas vanwege de eis van versleuteling en privacy toch wat lastiger te zijn. Dat is jammer, want het scheelt enorm veel tijd en het verbetert de communicatie als ik een patiënt ook per e-mail kan informeren en omgekeerd. Daarnaast zou ik graag een nieuwsbrief naar mijn patiënten willen sturen, want we hebben veel informatie die we met onze patiënten willen delen. Een laatste persoonlijke wens is dat ik graag de mogelijkheid zou krijgen om spraak te integreren in het systeem, zodat ik niet meer hoef te typen.’ In de praktijk vormen tijd en financiën de grootste drempels om aan de slag te gaan met e-health. ‘De huisarts is vaak de sluitpost van de zorg,’ vertelt De Vaal. ‘Er is gewoonweg niet veel geld om dure ICT-voorzieningen aan te schaffen. Maar belangrijker nog is dat we nauwelijks tijd hebben om ons te verdiepen in ICT- of e-health toepassingen, de patiënt gaat namelijk altijd voor. Bovendien zijn veel huisartsen ook een beetje ‘verander- en verbetermoe’. Want het is niet in plaats van, maar het komt gewoon bovenop de dagelijkse werkzaamheden en dat maakt het vaak lastig.’WE ZIJN IN DE OPSTARTFASE MET E-MAIL, MAAR DAT LIJKT HELAAS VANWEGE DE EIS VAN VERSLEUTELING TOCH WAT LASTIGER TE ZIJN