Zorghuis As A Service organiseren voor de transpatiënt

21 februari 2019
Zorghuis As A Service organiseren voor de transpatiënt
eHealth

“Dat is een volledig geschift voorstel!” Na deze uitspraak was het heel even stil in de vergaderruimte. Maar al snel begon de ene na de andere deelnemer positieve argumenten aan te voeren omtrent genoemd voorstel. Aanvankelijk schoorvoetend, langzamerhand enthousiaster en gaandeweg bijna eindigend in euforie. Opnieuw waande ik mij in de eindgeneriek van de Muppet-show, wanneer Statler & Waldorf (de twee oudere mannen in de loge) aanvankelijk erg kritisch zijn, maar besluiten met een staande ovatie.

Zo’n kantelmoment meemaken is buitengewoon, want meer dan inzichten geeft het een organisatie nieuwe energie om uitdagingen aan te gaan. Iedereen ‘ziet’ de oplossing en dat ontketent een hoop enthousiasme. Indien u zo’n kantelmoment meegemaakt heeft, zal u het zich zeker opnieuw levendig voor de geest kunnen halen.

De laatste keer dat ik zo’n moment heb meegemaakt, was bij een overleg voor de bouw van een nieuwe zorginstelling. De presentatie van het nieuwe gebouw was absoluut gelikt met een streepje loungy muziek, een design gevel, her en der een moderne lichtkoepel en wat obligate kunstwerken. Het gesprek dat er op volgde was minder trendy, want in feite was het niet meer dan een traditioneel ‘beddenhuis’ verpakt in een mooi jasje. Een mooi jasje dat klanten moet aantrekken en bedden gevuld moet houden.

Transpatient klaarstomen

Zo’n model is volledig voorbijgestreefd. Veel beter is te streven naar een (zorg-)omgeving waar ‘patiënten’ worden klaargestoomd om zo snel mogelijk naar huis of naar een gepaste woning te transfereren. De transpatiënt wordt volledig gescreend en gemonitord. Vervolgens wordt door het multidisciplinair team een holistisch behandelplan opgesteld én de transpatiënt wordt vertrouwd gemaakt met allerhande toestellen, apps, coaching et cetera, die haar/hem daarbij zullen helpen buiten de zorginstelling. Optioneel kan de zorginstelling bovenop deze inspanningen ook de thuisomgeving van de transpatiënt voorbereiden op de terugkeer van de patiënt, zodat de overgang van zorginstelling naar huis zo goed als naadloos verloopt.

Samen met het eventueel voorschrijven van medicatie, kan bijvoorbeeld ook een bedsensor voorgeschreven worden, alsook een wekelijkse revalidatie-op-afstand, een slimme spiegel, een gezelschapsapplicatie en Google Home (opdrachten ingeven met uw stem). Aangezien de transpatiënt reeds vertrouwd is gemaakt met de toestellen in de zorginstelling, kan zij/hij deze probleemloos op de goede manier gebruiken, buiten de zorginstelling, namelijk bij haar/hem thuis. Dit thuis moet je dan in feite beschouwen als een kleine zorginstelling waar je op afstand gevolgd en gecoacht wordt.

Zo snel mogelijk ontslaan

De zorginstelling moet zich dus bekwamen in het organiseren van een ‘zorghuis als een service’ met een business model dat gebaseerd is op het zo snel mogelijk ontslaan van transpatiënten op een zodanige manier dat ze nooit meer hoeven terug te keren naar de zorginstelling.

’Dat is een volledig geschift voorstel!’ En de rest is geschiedenis.

Het zorghuis als een service kan georganiseerd worden met behulp van services die momenteel door jonge bedrijven worden ontwikkeld, zoals … 

Zoeken gepaste woning

Papyhappy is gespecialiseerd in het helpen van senioren om een geschikte woning te vinden, een beproeving die voor gezinnen vaak erg belastend is. Opgericht in 2016, heeft deze startup  1,5 miljoen euro financiering opgehaald om de groei in Frankrijk en Europa te versnellen. Met een vergrijzende bevolking, vooral voor landen in Zuid-Europa, groeit de markt voor deze diensten en PapyHappy is van plan om begin 2019 zijn diensten uit te breiden naar Spanje

Dragen slimme wearables

CarePredict heeft tot doel de levenskwaliteit van senioren verbeteren via slimme wearables. CarePredict beweert dat zijn platform bruikbare inzichten kan bieden die bijvoorbeeld een urineweginfectie kan voorspellen tot 3,7 dagen vóór de klinische diagnose en een depressie twee weken voor de diagnose. De startup beweert ook dat het er in geslaagd is om de valincidenten bij ouderen met 25 procent te verminderen.

Bewaken mentale gezondheid

Limbix bouwt immersieve inhoud op die therapeuten kunnen gebruiken om fobieën, depressie en angst aan te pakken. Er zijn meer dan 300 peer-reviewed studies die aantonen dat VR een effectief instrument is voor de behandeling van geestelijke gezondheidsproblemen zoals angst, depressie, trauma en verslaving. Het is dan ook geen wonder dat een groot aantal bedrijven therapeutische inhoud ontwikkelt die gebruik maakt van immersieve technologie. Van het helpen van passagiers om tot rust te komen tijdens langeafstandsvluchten tot AI-aangedreven virtuele therapeuten. In de geestelijke gezondheidszorg zijn er fundamentele problemen met de toegang tot zorg en stigmatisering die mensen ervan kunnen weerhouden om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. “VR is een innovatieve technologie die patiënten enthousiast maken om te gebruiken en kan dienen als een instrument dat zorgverleners kunnen gebruiken om de patiëntenzorg te verbeteren”, aldus de oprichtster.

Simpeler diagnosticeren met K Health

K Health wil consumenten voorzien van een gratis en eenvoudig te gebruiken toepassing die accurate, gepersonaliseerde, datagestuurde informatie over hun symptomen en gezondheid kan bieden. Ze zijn helemaal niet uit op het vervangen van artsen, maar geloven wel dat hun platform een enorme waarde voor artsen en het bredere zorgsysteem kan ontsluiten door een betere toewijzing van middelen mogelijk te maken. Zonder toegang tot kwalitatieve, gepersonaliseerde medische informatie thuis, hebben mensen geen andere oplossing dan een persoonlijk bezoek aan de arts, zelfs als het niet nodig is. De toename van medische vragen en de daling van het aantal huisartsen resulteert in een situatie waarbij huisartsen geconfronteerd worden met een overweldigend aantal patiënten en zijn ze niet in staat om zich te concentreren op complexere gevallen die meer tijd en middelen vereisen. Het grote aantal patiënten dwingt artsen ook om budgetten toe te wijzen aan ondersteunend personeel om te helpen bij de interactie met patiënten, het verzamelen van de eerste achtergrondinformatie en het uitvoeren van minder veeleisende taken. 

K Health is van mening dat het door een accuraat alternatief te bieden voor mensen met lichtere of meer triviale symptomen,  kan helpen onnodige persoonlijke bezoeken te verminderen, de kosten voor praktijken te verlagen en artsen in staat te stellen zich te concentreren op gecompliceerde, zeldzame of hulpbron-intensieve gevallen, waar hun expertise het meest nuttig kan zijn.