‘ICT is onmisbaar, maar patiënt staat centraal’

9 november 2017
‘ICT is onmisbaar, maar patiënt staat centraal’
eHealth

Carin Littooij, secretaris LHV Carin Littooij runt, samen met haar partner, een huisartsenpraktijk in Driebergen. ‘Ik heb een passie voor organiseren. Dingen zo aanpakken, dat het helpt.’ In haar visie staat de patiënt centraal en dat probeert ze ook over te brengen in haar bestuursfunctie als secretaris binnen de LHV.

‘Ik vind het belangrijk om ons vak beter te maken. ICT hoort daarbij.’ Volgens Carin Littooij, huisarts en bestuurslid van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is het van belang dat huisartsen meer worden ondersteund in hun praktijk. ‘ICT is voor hen geen doel op zich. Huisartsen zijn bezig met hun patiënten. ICT is niet per se iets waar ze tijd aan willen besteden. Maar ze werken wel elke dag in het huisartsinformatiesysteem (HIS) en ook patiënten zijn steeds meer gewend aan een digitaal serviceniveau. Het is dus belangrijk dat een huisarts altijd vanuit zijn computer kan werken en zaken kan afhandelen die van belang zijn: afspraken, recepten, uitwisselingen met andere zorginstellingen en verwijzingen, maar ook beveiligd e-mailen en populatieoverzichten inzien. ICT moet gewoon zijn werk doen.’
Wat hebben huisarts en patiënt nodig om goede zorg te kunnen bieden respectievelijk krijgen?
Het vak van huisarts verandert en de huisartsenpraktijk verandert daarin mee. ICT maakt hiervan onderdeel uit, aldus Littooij: ‘Als ik het vergelijk met een aantal jaren geleden? Toen kregen we stapels post binnen. Allemaal verwijzingen en rapportages. Als huisarts gaf je daarin de belangrijke zaken aan. En de doktersassistente typte het vervolgens over. Dat werk is compleet verdwenen. Die rapportages doet de huisarts tegenwoordig rechtstreeks in het HIS.’