Search
Close this search box.
Search

Communicatie in warme zorg & met niet zo koude technologie

In het afgelopen jaar heb ik met mijn zorgverleners gebeld, video-consulten gedaan, veilig gemaild, e-consulten uitgewisseld. Ook zagen ze me op de poli of in de huisartspraktijk. Met mondneusmaskers op de gezichten als de 1,5 meter doorbroken werd. Geen hand geven maar een buiging. Communiceren met de ogen boven de mondneusmaskers: een uiting van compassie, het alternatief voor het bemoedigende schouderklopje of de troostende arm. Het voelt bijna als flirten. Geweldig hoe we samen zoeken en elkaar weten te vinden. Fysiek en digitaal.

Dat het soms bij zoeken blijft, illustreert mijn ervaring in een tandartspraktijk. Het begon al bij de aanmelding als nieuwe patiënt bij een tandarts. Na mijn burgerservicenummer, voorletters, voornaam en achternaam (altijd minimaal één keer spellen), geboortedatum, adres en woonplaats, mailadres en
mobiel nummer uitgevraagd te hebben, ging de tandartsassistente serieus verder.

“Is Hazelzet uw meisjesnaam?” “Nee, dat is Ineke”, antwoordde ik lachend. “Nee, dat is uw voornaam”, zei ze serieus. “Hazelzet is de achternaam die ik van mijn vader kreeg.” “Dus is Hazelzet uw meisjesnaam?” “Hazelzet is mijn officiële achternaam.” De mannen in mijn omgeving krijgen deze vraag nooit. Aan het BSN is bovendien de officiële achternaam gekoppeld. U begrijpt: ik was al een beetje geïrriteerd. Bovenal is het jammer dat het lastig blijft gegevens eenduidig vast te leggen en vooral: meervoudig te gebruiken.

Hoe dan ook: ik stond in het systeem en had mijn eerste afspraak. Helaas lag de nadruk van dat consult op mijn zorgen rondom het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en andere Covid-19 gerelateerde maatregelen in de tandartspraktijk. Aan mondzorg kwamen we niet meer toe. We verschilden zelfs dermate van inzicht dat een gelijkwaardige patiënt-zorgverlenerrelatie er na deze twee kennismakingen niet meer in zat.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
DigiPunt zorg
DigiPunt, thuismonitoring astmapatiënten en digitale recepten
Financiering passende zorg
Subsidieoproep passende zorg in verpleging en verzorging
diagnostiek
Goede zorg begint met goede diagnostiek
transformatieplan CWZ
Positieve beoordeling voor transformatieplan CWZ
Regioplannen NZa
NZa pleit voor meer meetbare doelen in regioplannen
e-learning
E-learning breder ingezet bij digitalisering ziekenhuizen
De WHO heeft onlangs de kick-off gegeven voor het Global Initiative on Digital Health (GIDH). Het doel van het initiatief is om de implementatie van de ‘Wereldwijde strategie voor digitale gezondheidszorg 2020-2025’ te versterken en te versnellen.
Global Initiative on Digital Health officieel van start
Oncologienetwerk
Nieuw oncologienetwerk Noord- en Oost-Nederland
Verbeterprogramma ouderenzorg
Samenwerking centraal in verbeterprogramma Samen Beter
eiwitten
Menselijke eiwitten herkennen met nieuwe techniek
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.