‘Maak gebruik van de kracht van collectiviteit’

vr 11 december 2020
‘Maak gebruik van de kracht van collectiviteit’
AI
Premium

Vinood Mangroelal, ad interim Directeur KPN Health, wil de focus de komende jaren leggen op de digitaal betrokken patiënt en zorgprofessional: de eindgebruikers van digitale technologie. “Het is van enorm belang om de zorg toegankelijk te houden”, stelt Mangroelal. “Digitale technologie kan daar aan bijdragen, zo is in de coronacrisis gebleken. Maar dan moeten zorgaanbieders nog meer dan voorheen van elkaar leren, in plaats van toch weer zelf het wiel uit te vinden.”

Momenteel zit Vinood Mangroelal nog in een ad interim fase, zo benadrukt hij, samen met een collega die een CTO-rol heeft. Maar hij heeft er overduidelijk zin in om KPN Health nog steviger in de zorgsector neer te zetten. “De afgelopen jaren zijn we veel bezig geweest met waar we als bedrijf eigenlijk naartoe willen met oplossingen voor de zorgsector (zie ook kader ‘KPN’s groei in zorgsector’). Die visie hebben we nu en het is aan mij en alle collega’s om het uit te voeren.”

KPN health wil zich de komende jaren richten op twee doelgroepen: de digital engaged patient en de digital engaged professional. In beide gevallen zijn dit eindgebruikers van zorgtechnologie, zowel in cure als care. “We willen zorg digitaal toegankelijk houden. Dat doen we met speficiek op de zorg gerichte bedrijfsonder- delen zoals E-Zorg, maar ook met marktbrede onderdelen, zoals KPN Security. We hebben als het gaat om eindgebruikers natuurlijk veel ervaring opgebouwd in de consumentenmarkt, met consumentengedrag. Dat kunnen we vertalen naar hoe mensen op de prettigste manier kunnen samenwerken met hun zorgprofessional(s).”

Eindgebruiker betrekken
Dat kan KPN niet alleen, weet Mangroelal. In de kern levert het bedrijf vooral netwerkinfrastructuur, niet de toepassingen. “Dat betekent niet dat we gaan wachten tot er oplossingen komen. Daar werken we samen aan met uiteenlopende partners, zoals Pharmeon, dat een grote footprint heeft in de eerstelijns zorg. Samen hebben we meer expertise en instrumenten om – in geval van Pharmeon de professionele – eindgebruiker te engagen.”

Dat engagen – betrekken - kan heel simpel zijn, zoals bredere inzet van videoconsulten. “Die namen tijdens de eerste lockdown-periode met 60 procent toe”, zegt Mangroelal. “De crisis dwong ons om zaken te versnellen, want beeldbellen kon al heel lang. Toen een van mijn zoons te vroeg geboren was, hadden we via een camera boven de couveuse al een livestream om naar te kijken. Dat is tien jaar geleden.” In die tijd is er dus op sommige punten niet veel veranderd en is nog missionariswerk te verrichten.

Wereld van verschil
Digital first klinkt misschien eng, maar dat is volgens Mangroelal wel de wereld waar we naartoe groeien. Overigens zit er een wereld van verschil tussen enerzijds digitale consulten of monitoring, anderzijds diagnostiek of behandeling op afstand. “Dat laatste is echt wel mogelijk, maar voor hele gestandaardiseerde zaken. Een dermatoloog kan op basis van een foto best veel zien, mogelijk geholpen door AI-gestuurde diagnostiek. Maar veel vormen van diagnostiek en behandeling zijn gewoon echt niet te doen op afstand. Soms is het gewoon nodig om een fysiek consult te hebben.”

"Zorgbreed digitalisering faciliteren vergt ketensamenwerking"


Veel zaken kunnen wel digitaal en daar kan een digitaal betrokken patiënt veel voordelen uit halen. “Zo kun je ook de zorg toegankelijk houden, bleek dit jaar. In oktober was op een gegeven moment tot 30 procent van de reguliere zorg toch weer afgeschaald. Het is dan een hele logische stap om digitaal als alternatief in te zetten. Als je kijkt naar de inzet van COVID-SET (Stimulering E-health Thuis)-regelingen, dan zie je enorm veel creativiteit bij het digitaal versnellen van allerlei zorgprocessen.”