Search
Close this search box.
Search

Zorginstelling SWZ breekt met traditionele ict-aanpak

Toen de bestaande on-premise ict-omgeving van de Brabantse zorginstelling SWZ was afgeschreven, stond de organisatie voor de keuze een nieuwe omgeving aan te schaffen of het ict-platform te outsourcen naar een specialist. Na een zorgvuldig selectietraject koos SWZ voor de migratie naar het cloud platform van ict-dienstverlener Unica Schutte ICT. Belangrijkste reden: ‘Wij willen ons niet meer bezig houden met ict-techniek, we zoeken een partij die onze problemen oplost.’

Liefst 25 potentiële leveranciers passeerden de revue, maar velen van hen vielen al snel af. Norbert Noij, ten tijde van het selectietraject manager I&A bij SWZ: ‘Onze RFI was functioneel geschreven, er zat nauwelijks techniek in. Dat blijkt best uniek in de markt, want veel partijen gingen allerlei technische vragen stellen. Die wilden dan weten welk merk routers we gebruikten, dat soort details. Dat zijn nou juist de zaken waarover SWZ niet meer wil nadenken’, verduidelijkt Noij. SWZ ondersteunt mensen met een lichamelijke of meervoudige beperking en mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH).

Bijzondere koers

Ook bij de daadwerkelijke selectie van de nieuwe ICT-partij koos SWZ een bijzondere koers. De keuze viel tijdens een presentatie aan het managementteam van zorgspecialisten en zorgbestuurders. ‘Die hebben geen verstand van ICT-techniek, ze willen gewoon horen dat een outsourcings-partij hun problemen oplost. Service is ons belangrijkste criterium. Elke vraag die het MT stelde, werd door Unica Schutte ICT met ‘ja’ beantwoord, met daarbij een logische toelichting. Daarin maakte Unica Schutte ICT het verschil.’

Volledig beheer

SWZ maakt gebruik van het cloud dienstenportfolio van Unica Schutte ICT, inclusief volledig beheer van de ICT-omgeving. Alle ICT-voorzieningen zijn ondergebracht in de robuuste dubbel uitgevoerde datacenters van Unica Schutte ICT, waardoor SWZ geen ICT-voorzieningen op locatie meer nodig heeft en 24×7 kan terugvallen op professionele ondersteuning. De zorginstelling heeft daarmee een flexibel en schaalbaar platform, dat kan meebewegen met de behoeftes en eventuele groei of krimp van de organisatie.

Andere werkwijze

Binnen enkele maanden volgde er een intensieve maar vlekkeloze migratie van de eigen omgeving van SWZ naar het datacenter van Unica Schutte ICT. Sinds de migratie voert Unica Schutte ICT het beheer over de ICT-voorzieningen van SWZ. ‘We kozen er bewust voor om alle beheerrechten over te dragen. Dat heeft natuurlijk wel tot gevolg dat we ook echt niets meer zelf kunnen doen. Daar moest onze organisatie even aan wennen’, bekent Noij. Inmiddels is de gewenning ingetreden. ‘Onze mensen zijn tevreden over hoe ze door Unica Schutte ICT te woord worden gestaan en geholpen worden. Unica Schutte ICT doet wat er is afgesproken, en soms zelfs een beetje meer. De organisaties zijn echt naar elkaar toegegroeid.’

‘Geef me een oplossing’

Noij ziet nog veel kansen voor SWZ om effectiever te werken en het zorgproces verder te ondersteunen. ‘Ik geloof dat ik best wel eens kritisch ben over de snelheid waarmee veranderingen worden doorgevoerd’, lacht hij. ‘Ik leg best veel terug op het bord van Unica Schutte ICT, maar dat geeft ook veel vrijheid om met nieuwe ideeën te komen.’ Daarbij is Noij vooral op zoek naar praktisch advies. De traditionele benadering in de ICT-sector staat hem soms wat tegen. ‘Het blijkt lastig om een functionele vraag om te zetten naar een praktisch technisch advies. Veel ICT-partijen komen met een lijst van alle oplossingen die ze kunnen leveren, maar ik denk dan: ‘Maak het me toch niet zo moeilijk!’ Ik hoef het wiel niet uit te vinden’, zucht Noij. In de samenwerking met Unica Schutte ICT vindt SWZ steeds vaker de juiste balans. ‘Het is een leerproces, maar we zitten op dezelfde lijn. Wij zijn er allebei van overtuigd dat de zorg echt toegaat naar regisseren, gericht op de zorgverlening, niet meer op details rondom ICT. Geef mij geen tien mogelijkheden, maar gewoon één gangbare oplossing die voor ons werkt. Dat is het doel van de relatie met onze ICT-partner: een samenwerking waar we allebei profijt van hebben.’

Meer informatie over ICT-oplossingen in de zorg vindt u hier

Tom Xhofleer

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
DigiPunt zorg
DigiPunt, thuismonitoring astmapatiënten en digitale recepten
Financiering passende zorg
Subsidieoproep passende zorg in verpleging en verzorging
diagnostiek
Goede zorg begint met goede diagnostiek
transformatieplan CWZ
Positieve beoordeling voor transformatieplan CWZ
Regioplannen NZa
NZa pleit voor meer meetbare doelen in regioplannen
e-learning
E-learning breder ingezet bij digitalisering ziekenhuizen
De WHO heeft onlangs de kick-off gegeven voor het Global Initiative on Digital Health (GIDH). Het doel van het initiatief is om de implementatie van de ‘Wereldwijde strategie voor digitale gezondheidszorg 2020-2025’ te versterken en te versnellen.
Global Initiative on Digital Health officieel van start
Oncologienetwerk
Nieuw oncologienetwerk Noord- en Oost-Nederland
Verbeterprogramma ouderenzorg
Samenwerking centraal in verbeterprogramma Samen Beter
eiwitten
Menselijke eiwitten herkennen met nieuwe techniek
Volg jij ons al?