Waar is mijn patiënt? Slim volgen helpt zorgverlener

27 juli 2018
In the Hospital, Close-up Following Shot of the Elderly Man in the Wheelchair Moving through the Hallway.
Patiënt
Blog

Je zit alleen in de wachtkamer bij de tandarts. De tandarts komt binnen en roept de naam van een andere patiënt die had moeten wachten op het inwerken van de verdoving. Door angst naar huis gegaan, zo blijkt later. Het lijkt misschien raar, een patiënt die zoek is. Toch komt het steeds vaker voor, ook in ziekenhuizen.

In ziekenhuizen is het heel normaal dat iemand ruim 19 uur per dag in zijn bed doorbrengt. Vaak is dat niet medisch noodzakelijk, maar heeft het andere oorzaken. Mensen willen gewoon tv-kijken of een krantje lezen, wat ze automatisch in bed doen. Op het moment dat bijvoorbeeld medicatie moet worden toegediend, weten zorgverleners ook waar zij de patiënt kunnen vinden. Maar inactiviteit is voor niemand goed. Het is onder andere nadelig voor spieren, hersenen en uithoudingsvermogen. En dat is weer allesbehalve bevorderend voor het herstel, waardoor patiënten langer in het ziekenhuis verblijven.

Positieve invloed op herstel

Een wandeling over de gang, een kopje koffie in het restaurant of een bezoekje aan de daktuin. Dat is allemaal allang mogelijk. Met je eigen smartphone of een tablet van het ziekenhuis is het tegenwoordig ook vaak mogelijk om tv te kijken of muziek te luisteren buiten het bed. Wat weer een positieve invloed heeft op het herstel. Maar wat als de patiënt in de daktuin zit en plotseling onwel wordt? Hoe weten verpleegkundigen dan waar de patiënt is? Dit aspect is cruciaal bij adequate zorg voor mobiele patiënten.

Zorg door het hele ziekenhuis

Van oudsher wordt de zorg vooral georganiseerd rondom het ziekenhuisbed. Er wordt gegeten op bed, het bezoek en de arts komt naar je bed, lichamelijk onderzoek wordt gedaan in bed en de knop voor verpleegoproep bevindt zich bij je bed. Alle faciliteiten, processen en protocollen zijn hierop gebaseerd. Voor veel verpleegkundigen is het dan vreemd als de patiënt zich bijvoorbeeld in het restaurant bevindt in plaats van op de afdeling. De mobiele patiënt vraagt dus om een andere ondersteuning van de betrokken zorgverleners. Gelukkig zijn er al ziekenhuizen die de mobilisatie van hun patiënten actief hebben opgepakt, waardoor de patiëntbeleving verbetert en zorgverleners gelijktijdig passende ondersteuning krijgen. Met behulp van het Ascom Healthcare Platform bijvoorbeeld, dat klinische informatie en mobiele oplossingen samenbrengt. Bij elk alarm wordt direct de locatie van de patiënt doorgegeven aan de smartphone van de juiste zorgverlener. Het ziekenhuis kan daarbij via slimme toewijzing zelf bepalen naar wie het alarm wordt verstuurd. Denk aan de zorgverlener die zich het dichtstbij de patiënt bevindt of die de meeste kennis heeft van de aandoening. Maar ook op basis van het type alarm is een aparte routering mogelijk.

Patiëntdata

Als een patiënt in de daktuin valt en de dichtstbijzijnde verpleegkundige wordt opgeroepen, dan is het belangrijk dat deze verpleegkundige wordt voorzien van relevante patiëntdata. Niet iedereen heeft zomaar toegang tot deze gevoelige data. Het systeem weet wie de gedeelde smartphone op dat moment in gebruik heeft en welke patiëntdata beschikbaar moet zijn voor de verpleegkundige. Het ziekenhuis bepaalt zelf welke informatie beschikbaar komt, van algemene data of een foto van de patiënt tot het behandelingstraject. Een empowered patiënt kan niet zonder een empowered zorgverlener. Met gebruik van de juiste oplossingen worden informatiekloven overbrugd en blijft elke patiënt in beeld. Behalve dan misschien bij de tandarts…