Binnen de zorg delen partijen ongelofelijk veel informatie met elkaar. Zo verstuurt een willekeurig middelgroot ziekenhuis per jaar meer dan 10.000 dvd’s met beeldinformatie naar andere zorgpartijen. Beeldinformatie over een eenvoudige botbreuk, maar ook een complete CT-scan van een patiënt met een complex carcinoom. Een verloskundig samenwerkingsverband (VSV) heeft per jaar al gauw honderden zwangere vrouwen met partners en familie die het traject van zwangerschap en bevalling doorlopen binnen het VSV. Dat deelt zo nodig gegevens over de zwangerschap met externe behandelaars en behandelcentra, zoals bij complicaties.
Voor de uitwisseling en verwerking van persoonlijke gegevens in de zorg moeten we zeker zijn van de toestemming van de cliënt wiens gegevens worden gedeeld. Soms delen we gegevens eenmalig, zoals in het geval van een eenvoudige botbreuk. Soms gaat het om vele verschillende uitwisselingen met diverse partijen, zoals bij VSVs.Hoe legt de wet de regie van cliënten vast op informatie delen in de zorg?De wet legt de kaders vast voor het delen van gegevens en het regelen van toestemming. De Wet Cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens, per 1 juli 2017 (deels) van kracht geworden, regelt wat zorgverleners moeten doen. Zo zijn zij vanaf juli vorig jaar verplicht om toestemming van de cliënt in het geval van elektronische uitwisseling van gegevens te vragen en vast te leggen. Het gaat dan om uitwisseling buiten de directe behandelrelatie om, via een elektronisch netwerk. Daarnaast treedt per 25 mei 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Die wet geeft personen van wie gegevens worden verwerkt nieuwe rechten (nieuw ten opzichte van de huidige Wet bescherming persoonsgegevens). Nieuw zijn het recht op gegevensoverdracht en het recht op ‘vergetelheid’. Andere rechten zijn aangescherpt. Ook de plichten voor de gegevensverwerker zijn toegenomen. Die moet meer dan in het verleden aan kunnen tonen dat de juiste maatregelen zijn getroffen. Daarvoor moet ook een register van verwerkingsactiviteiten zijn aangelegd waarin bijgehouden wordt welke verwerking voor welk doel plaatsvinden.
Sterkere rol voor cliënten
Met de Wet Cliëntenrechten en de AVG hebben cliënten een sterkere rol gekregen. Dat past in het streven om cliënten meer regie te geven over hun behandeling. Het past ook in de trend om de verschaffer van gegevens meer controle over het gebruik van deze gegevens te geven. Maar daarmee is nog niet duidelijk hoe die regie het best kan worden ingeregeld. Dat is een ingewikkelde vraag. Welke informatie hebben cliënten nodig zodat ze ook echt een afweging kunnen maken? Welke mate van controle past bij welke cliënt? Niet iedereen zal in detail alles willen weten en alles willen of kunnen regelen. Vermoedelijk vindt een grote groep cliënten het prima als ze kunnen kiezen uit voorgeprogrammeerde keuzes. Maar er zullen ook cliënten zijn die wel het naadje van de kous willen weten. Die wel degelijk gebruik willen maken van de mogelijkheden om echte zeggenschap over hun gegevens te hebben. Uit de literatuur weten we dat er grofweg een driedeling te maken is in mensen die bezorgd zijn om hun privacy, mensen met een pragmatische houding en mensen die zich er minder mee bezig houden. In de praktijk zien we dat het inrichten van systemen in lijn met de AVG en de Wet cliëntenrechten regelmatig tot kopzorgen leidt. Het is dan ook een behoorlijke klus om de systemen zo in te richten dat voldaan wordt aan de verplichtingen van deze wettelijke regelingen. Maar we zien ook dat deze wettelijke kaders nieuwe mogelijkheden tot innovatie stimuleren. Dat is innovatie die leidt tot meer aandacht voor privacy en tot meer regie van cliënten over hun zorgproces en hun gegevens.Hoe biedt een privacy dashboard innnovatiekansen voor privacy en regie?Om de innovatiekansen voor privacy en regie te benutten, werkt TNO met een aantal zorginstellingen uit de regio Noord-Holland Noord aan een privacydashboard. Dat dashboard heeft drie doelstellingen: helpen om aan de wettelijke vereisten te voldoen, zorgverleners en cliënten ondersteunen en kwaliteit van zorgprocessen verbeteren. Geen eenvoudige uitdaging. Want we richten ons dus niet alleen op het ‘inregelen in de systemen zelf’, maar maken ook de stap naar buiten. We lichten graag toe hoe wij dit aan gaan pakken.