Search
Close this search box.
Search

Albert Schweitzer stopt met WhatsApp berichtenservice

Zes jaar geleden startte het Albert Schweitzer, als eerste ziekenhuis in Nederland, met een WhatsApp chatservice waar patiënten en bezoekers terecht konden voor antwoorden op de meest uiteenlopende vragen. Aan die service komt nu om diverse redenen een einde. Er zijn inmiddels andere, betere en met name veiligere, voor digitaal contact en gegevensuitwisseling tussen patiënten en het ziekenhuis beschikbaar.

Sinds 2017 kunnen patiënten hun persoonlijke dossier en uitslagen gemakkelijk inzien via het patiëntenportaal MijnASz. En steeds meer behandelaren bieden de mogelijkheid om direct digitaal met hen in contact te treden. Daarnaast worden chatgesprekken tussen arts en patiënt sinds vorig jaar ook via het BeterDichtbij platform gevoerd. De laagdrempeligheid van deze (nieuwe) en steeds verder uitbreidende diensten maakt de WhatsApp berichtenservice nu overbodig.

Veranderende informatiebehoefte

Het oorspronkelijke doel van de WhatsApp-service was bezoekers en patiënten te helpen met vragen over bezoektijden, routes en algemene procedures. In de loop der jaren veranderde het gebruik en lag de nadruk van de WhatsApp conversaties vooral op vragen over de individuele medische behandeling, uitslagen, afspraken, herhaalrecepten, etc.

“Mensen wennen eraan dat ze bij een postorderbedrijf of bank ook hun soms zeer persoonlijke zaken via een chat of WhatsApp berichtenservice kunnen regelen. Als ziekenhuis kunnen we dat niet via deze weg bieden. Ons communicatieteam mag geen patiënt- en afsprakengegevens inzien. We kunnen ook de verantwoordelijke behandelaar niet passeren, dat kan onveiligheid opleveren”, zegt Charissa Koenraads, Hoofd Communicatie van het ziekenhuis.

Daarnaast speelt ook mee dat patiëntgegevens alleen verzonden en ingezien mogen worden via beveiligde verbindingen. WhatsApp, ondanks de encryptie van berichten die verzonden worden, voldoet daar niet aan. Het patiëntenportaal dat in 2017 geïntroduceerd werd voldoet wel aan alle gestelde veiligheidseisen. Patiënten die via WhatsApp vragen stellen die betrekking hebben op informatie die alleen via MijnASz toegankelijk is, worden daar dan ook naar verwezen. “Maar die omweg is voor beide partijen onhandig”, aldus Koenraads.

Rechtstreeks contact met arts en poli

Een andere ontwikkeling is dat steeds meer artsen en poliklinieken nu rechtstreeks te benaderen zijn. Dat kan onder andere via de berichtenservice van BeterDichtbij, maar ook via beeldbellen. Met name dat laatste is door de coronacrisis de afgelopen periode in een stroomversnelling gekomen.

De derde reden om met WhatsApp te stoppen heeft te maken met een maatregel van Facebook, de eigenaar van WhatsApp. Sinds enige tijd zijn bedrijven verplicht een zakelijk WhatsApp account te gebruiken. Daaraan is ook de verplichting gekoppeld dat berichten binnen 24 uur beantwoord moeten worden. Gebeurt dat niet dan kan het gesprek afgebroken worden, met de kans dat het bedrijf een boete moet betalen.

“Wij bemensen onze WhatsApp-service alleen tijdens kantooruren, dus een op zaterdag gestelde vraag ging sinds kort sowieso verloren. Ook als wij aan een vraagsteller van een iets complexere vraag lieten weten ‘We gaan voor u op zoek, u hoort van ons zodra we het uitgezocht hebben’, werd na 24 uur het gesprek beëindigd. Dit werd zo patiëntonvriendelijk dat we alles overziende besloten hebben te stoppen”, zo licht Koenraads toe.

Ron Smeets

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Hartecho
Sneller hartecho maken met robot
cardioloog
Ieder hart heeft eigen elektrische vingerafdruk
Dragon Medical One MCL
Dragon Medical One bespaart MCL-artsen tot 45 minuten per dag 
preventie
Europese subsidies beschikbaar om preventie digitaal te ondersteunen
Onderzoeksdata Lowlands
Onderzoeksdata verzamelen tijdens Lowlands
Nierschade onderzoek
Zoektocht naar eerder vaststellen nierschade met AI
Longaandoeningen
Nieuwe perspectieven bij longaandoeningen
AI
AI in de diagnostiek van kinderen met een ontwikkelingsachterstand
Kankeronderzoek
UMCU studenten doen kankeronderzoek met Genmab
Thuismonitoring
Isala voegt 23 zorgpaden toe aan thuismonitoring
Volg jij ons al?