De enorme impact van wearables op gezondheidsmarkt

25 februari 2016
Healthcare-wearables
Apps
Nieuws

Het menselijk lichaam produceert elke dag een enorme hoeveelheid data. De medische wetenschap staat pas aan het begin van het in kaart brengen van de impact van allerlei lichaamsactiviteiten zoals temperatuur, zweten en de vele andere bronnen van data in het menselijk lichaam. Wearables zijn een manier bij uitstek om al deze data verzamelen.

Meten is weten

De impact van de ecosystemen er om heen zal van grote invloed zijn op de consument gerelateerde gezondheidsmarkt, meent Eugene Borukhovich. Er zijn al ruim 100 wearables zoals smartwatches en fitness bands op de markt die de gezondheid en het welzijn van mensen meten op basis van de veelheid aan datapunten van het menselijk lichaam en eventueel vertalen naar te nemen of te laten acties. De totale markt voor wearables groeit exponentieel op het moment, naar verwachting van 7,2 miljard dollar omzet in 2015 naar 12,6 miljard dollar in 2018.

Werden er in 2013 nog zo’n 13 miljoen op gezondheid en fitness gerichte wearables verscheept, in 2015 waren dat er al 34 miljoen. Het aantal verscheepte, simpelere wearables zoals fitness bands kwam in 2015 volgens marktonderzoeksbureau Canalysys uit op meer dan 37 miljoen exemplaren. In dit segment is Fitbit marktleider, gevolgd door Xiaomi met twaalf miljoen verscheepte exemplaren van de Mi Band.

Er zijn vier segmenten van de gezondheids- en fitnessmarkt voor consumenten-wearables, die de medische sector de komende tijd goed in de gaten dient te houden nu de genoemde markt zich van early adopters naar early majority begeeft en er een volgende generatie wearables op de markt komt.
Dat schrijft Eugene Borukhovich in een blogpost op Medcitynews.

Apple HealthKit: dit software-raamwerk zorgt er voor dat mensen op een veelheid aan (Apple-) devices informatie kunnen uitwisselen, snel en tegen lagere kosten, via gerelateerde apps zonder dat er eerst partnerships gesloten moeten worden of relaties opgebouwd met andere ontwikkelaars. Apple is als geen andere IT-onderneming in staat om markten te ontsluiten en bouwt (met name nog in de VS) aan eigen partnerovereenkomsten met gezondheidsorganisaties.

Van dataverzameling naar bruikbare informatie: De volgende stap in het verzamelen van grote hoeveelheden data via allerlei (Internet-of-Things) ecosystemen is het creëren van informatie op basis waarvan acties ondernomen kunnen worden. Hoe moet bijvoorbeeld data over REM- en non-REM-slaap omgezet worden in verbeterde slaappatronen met een positieve uitwerking op gezondheid en welzijn? Analytics zijn hiervoor het juiste instrument. Advanced analytics vormen de basis voor het bestaansrecht van de volgende generatie wearables.

Terugkeer van Persoonlijke Gezondheids Dossiers en hun impact op gezondheidsinstellingen: technologieconcerns zoals Google, Apple en Samsung investeren veel in draagbare technologie en bijbehorende applicaties. Dit heeft effect op veel gezondheidssectoren, zoals verzekeraars, patiëntenzorg en farmaceutische ondernemingen.

  • Zo kunnen analytics zorgen voor op maat gesneden risicomanagement en stimuleringsprogramma’s bij verzekeraars.
  • Medici kunnen via de integratie van informatie uit wearables en Electronic Medical Record (EMR) oplossingen veel sneller en beter de zorg voor hun patiënten inrichten. Wel zijn er nog veel uitdagingen op integratiegebied, onder meer door niet op elkaar af te stemmen, verouderde platforms en systemen.
  • Farmaceutische ondernemingen kunnen via wearables de effecten van medicatie tijdens proeven eenvoudiger en live monitoren.

Impact van zorg-op-afstand: wearables hebben een grote belofte in het bijdragen aan zorg voor patiënten of mensen met chronische aandoeningen zoals diabetes. Zo kunnen betrokken medici direct gealarmeerd worden, ook als een patiënt thuis dit zelf niet kan. Door live informatie te krijgen over bijvoorbeeld bloeddruk of bloedsuikerspiegel kan een arts direct de juiste behandeling opzetten of starten. Belangrijk is wel dat de gegevens klinisch betrouwbaar zijn.

Security cruciaal

Zoals bij alle IT-segmenten moet security vanaf het nulpunt een cruciale rol spelen en niet pas achteraf, om er voor te zorgen dat gegevens en de privacy van patiënten zo goed mogelijk beschermd worden. Uiteindelijk zullen het echter gebruikers – consumenten, patiënten en medici – en niet de technologieconcerns zijn die bepalen wat bruikbaar is en wat de juiste balans is tussen delen van informatie en privacy.