Search
Close this search box.
Search

Gamen helpt bij verbeteren persoonlijk therapie

Het gebruik van gaming features in een non-gaming omgeving kan patienten helpen bij het motiveren bij herstel, zo concluderen wetenschappers aan de Penn State University. De wetenschappers willen computers via machine learning trainen een gepersonaliseerde aanpak te ontwikkelen voor patiënten met de meest uiteenlopende klachten, variërend van mentale problemen tot schouderblessures.

Volgens de onderzoekers passen huidige, gangbare behandelmethoden steeds minder bij de toekomstige mogelijkheden. Zo valt er via de inzet van machine learning veel voordeel te behalen op het gebied van kosten en tijd en gamification kan op motiverende wijze inspelen op de individuele behoeftes van de patiënt.

De onderzoekers testten in eerste instantie hoe fysieke taken sneller konden worden volbracht door deze taken in een virtual reality-omgeving aan te bieden. Hierbij werd gebruik gemaakt van bekende gaming features zoals scoring, avatars, challenges en rankings.

Tijdens het experiment moesten patiënten taken uitvoeren zoals het ontwijken van objecten waarbij sensoren nauwkeurig elke lichaamspositie monitoorden. Vervolgens werden deze bewegingen omgezet in een avatar die obstakels in een virtuele omgeving moest ontwijken. De avatars konden punten verdienen of verliezen om het competitieve element en daarmee de motivatie van de patiënt te verhogen.

Bij de ontwikkeling van de VR-omgeving maakten de onderzoekers gebruik van algorithmen die kunnen voorspellen of een feature zinvol is of niet met als doel de effectiviteit van de behandeling te verhogen. Uiteindelijk bleek dat de toevoeging van gaming features zoals scores en avatars leidden tot minder fouten tijdens het experiment en de motivatie van de patiënt ook verhoogde. De onderzoekers maakte een selectie van de gaming features op basis van de ranking van games in Google Play om er achter te komen welke type games ‘binge-worthy’ en dus makkelijk schaalbaar zijn.

In de volgende fase van het onderzoek willen de wetenschappers meer de nadruk gaan leggen op de mentale toestand van de patiënt in een VR-omgeving.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Hersenatlas
Zwaartekracht-subsidie voor hersenatlas en het lot van eiwitten
Aneurysma
Nieuwe betrouwbare methode om aneurysma’s te volgen
leerling-verpleegkundigen
Albert Schweitzer succesvol met behoud leerling-verpleegkundigen
Databeschikbaarheid
Betere zorg dankzij goede databeschikbaarheid
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Volg jij ons al?