Search
Close this search box.
Search

Gamingtechnologie helpt bij onderzoek naar Parkinson

De Interactive Walkway is een veelbelovende techniek om de loopvaardigheid en het valrisico in kaart te brengen van mensen met een beroerte of de ziekte van Parkinson. Dat stelde bewegingswetenschapper Daphne Geerse tijdens de verdediging van haar proefschrift op 8 mei.

De Kinect-sensor die wordt ingezet bij het onderzoek, is oorspronkelijk ontwikkeld voor games, waarbij het karakter op het beeldscherm de bewegingen van de gamer precies nadoet. De toepassing bleek in het onderzoek van Geerse echter veelbelovender. Zij gebruikte de sensor met succes om de loopvaardigheid van mensen met een beroerte en mensen met de ziekte van Parkinson te bestuderen.

Goed beeld loopvaardigheid

Er zijn testsessies gehouden met 30 mensen die een beroerte hadden gehad, 30 mensen met de ziekte van Parkinson en 30 gezonde proefpersonen. Daaruit kwam naar voren dat de Interactive Walkway een potentieel waardevol instrument is voor het doen van loopanalyses, vertelt Geerse. “Onze metingen geven een volledig en goed beeld van de loopvaardigheid. Dit biedt mogelijkheden voor het monitoren van herstel – of achteruitgang – en het opstellen van een persoonlijk revalidatieplan. Ook kan het aanvullende informatie geven ten opzichte van huidige klinische testen over het risico op vallen.”

Het concept van de Interactive Walkway bestaat onder meer uit sensoren, een soort catwalk en een projector in een laboratoriumopstelling. Op de vloer in het lab wordt een baan van acht meter geprojecteerd. Tijdens het lopen over de baan projecteren de onderzoekers onverwachte obstakels of staptegels. Een systeem van sensoren langs de kant registreert precies hoe de loper daarop reageert.

Interactive Walkway goedkoop, veilig

Geerse stelt dat de Interactive Walkway relatief goedkoop, veilig en patiëntvriendelijk is. “De obstakels zijn immers niet echt, dus je kunt er niet over struikelen. Bovendien hoeven we niks op het lichaam van de patiënt te plakken om de metingen te doen.” Hoewel de techniek de bestaande aanpak nog niet kan vervangen, kan zij de behandelaars extra informatie bieden. Bovendien worden er nieuwe gegevens voor aanvullend onderzoek verzameld. In het LUMC zijn er plannen om het concept op te nemen in het zorgaanbod.

De bewegingswetenschapper is inmiddels bezig met een nieuw project: de ook voor bijvoorbeeld operaties of educatie ingezette HoloLens als hulpmiddel voor mensen met de ziekte van Parkinson die problemen hebben met lopen. “De combinatie van nieuwe technologie en onderzoek naar loopvaardigheid vind ik het allermooist.”

Het Interactive Walkway-project maakt deel uit van het door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma Technology in Motion – een samenwerking tussen LUMC, VU Amsterdam en de TU Delft.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Hersenatlas
Zwaartekracht-subsidie voor hersenatlas en het lot van eiwitten
Aneurysma
Nieuwe betrouwbare methode om aneurysma’s te volgen
leerling-verpleegkundigen
Albert Schweitzer succesvol met behoud leerling-verpleegkundigen
Databeschikbaarheid
Betere zorg dankzij goede databeschikbaarheid
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Volg jij ons al?