Search
Close this search box.
Search

Gezondheidszorg voor Millennials steeds meer digitaal

Met een constante toegang tot technologie hebben Millennials voor henzelf een nieuwe wereld gecreëerd. De Millennial heeft hierdoor ook voor de gezondheidszorg andere verwachtingen dan voorgaande generaties. Zij diagnosticeren zichzelf bijvoorbeeld met behulp van Google en krijgen van (huis)artsen graag online notificaties. Hiermee vormen zij een groep die technologie en de gezondheidszorg steeds meer met elkaar versmelt.

Waar Babyboomers de vergrijzing vertegenwoordigen, treden Millennials net toe tot de volwassenheid. Hiermee stappen zij ook in de wereld van zelfstandigheid; waarin het zelf regelen van zorg een vanzelfsprekendheid is. Millennials zijn hierin echter anders dan hun voorgangers. Deze generatie gebruikt te pas en te onpas technologie, ook wanneer zij op zoek zijn naar zorg. Zelf-diagnosticeren en online consulten zijn hen dan ook niet vreemd. Voor de gezondheidsindustrie betekent dit nieuwe uitdagingen.

Liever een notificatie dan een voicemail

Met technologie — letterlijk — onder hun vingertoppen, is de Millennial constant verbonden. Vanuit de huisartspraktijk prefereren zij e-mail en sms-notificaties. Zij waarderen het dan ook wanneer een huisarts een mobiele applicatie aanbiedt. Telehealth is voor hen een interessante optie, zeker wanneer naar de dokter gaan niet in het dagelijks leven past. Het invullen van symptomen en een medische historie voorafgaand aan de afspraak kan het bezoek versoepelen.

Gemak is een prioriteit

Een bezoek aan de dokter inplannen is voor veel Millennials een van de laatste opties. Onderzoek van Zocdoc wijst uit dat 93% van de onderzochte Millennials geen preventieve afspraken maakt. 51% van hen gaf aan minder dan eens per jaar een (huis)arts te bezoeken. Ze gaan pas naar de dokter als de symptomen zodanig ernstig zijn, dat dat niet meer vermeden kan worden.

Google als eerste consult

Voor veel Millennials is Google de eerste arts die zij raadplegen. In 2014 gaf 28% van de onderzochte Millennials in een studie van C Space aan dat zij zelf-diagnosticeren, voordat zij een dokter raadplegen. 36% zei dat zij zichzelf zouden behandelen voordat zij een arts bezoeken.

Millennials gebruiken Google ook om hun artsen te onderzoeken. Uit een onderzoek van PNC Healthcare bleek bovendien dat 43% van de onderzochte Millennials bereid was van arts te veranderen. Een betrouwbare online aanwezigheid is dan ook een must volgens Millennials.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
leerling-verpleegkundigen
Albert Schweitzer succesvol met behoud leerling-verpleegkundigen
Databeschikbaarheid
Betere zorg dankzij goede databeschikbaarheid
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Alain-Labrique_bewerkt kopie
Digitale technologie is enabler voor duurzame zorg
shutterstock_317554598 kopie
Vergroten digitale patiëntbetrokkenheid zorgt voor gestroomlijnde workflows
Volg jij ons al?