Er wordt veel gezegd over de implementatie van digitale zorg, en dan met name dat dit moeizaam en langzaam gaat. Een groot aantal initiatieven wordt, alle voordelen ten spijt, nooit onderdeel van dagelijkse zorg. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis bewijst dat het ook anders kan. Binnen enkele maanden na het beschikbaar stellen van de BeterDichtbij-toepassing maken 2.200 patiënten al gebruik van deze nieuwe digitale oplossing. En dit is nog maar het begin. Wat kunnen we hiervan leren?
De communicatie-app die het ziekenhuis nu inzet, lost een aantal zaken op. Het viel Paul van der Velden, lid raad van bestuur, op dat kankerpatiënten vaak contact zoeken met behandelaars. Verpleegkundigen worden dagelijks meerdere keren gebeld. En wanneer een patiënt belt, wil je hem/haar zo goed mogelijk helpen. Dit betekent dat verpleegkundigen hun werk moeten neerleggen en dat op de polikliniek aanwezige patiënten langer moeten wachten. Dit kan voor turbulente situaties op de afdelingen zorgen. Dit probleem bleek niet alleen te spelen bij de polikliniek oncologie, maar eigenlijk bij alle specialismen.