Medische startup haalt vers kapitaal op om te concurreren met WebMD

14 augustus 2017
Nieuws
Buoy werd opgericht in 2014 door toenmalig student aan de Harvard Medical School Andrew Le, die aanliep tegen het probleem van informatieverstrekking aan patiënten. Gedurende drie jaar werkte Le met enkele andere studenten in het Innovation Laboratory van Harvard aan een nieuwe digital health tool die als soort search engine moest gaan dienen om patiënten wegwijs te kunnen maken in het aanbod van medische informatie.

De oplossing van Buoy werkt op basis van een AI-platform dat data onttrekt aan 18.000 klinische rapporten, goed voor een dekking van vijf miljoen patiënten en 1.700 aandoeningen. Volgens Le onderscheidt de symptomenchecker van Buoy zich dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie door zijn doeltreffendheid.

Op basis van een vragenlijst worden na enkele minuten mogelijke aandoeningen en behandelmogelijkheden gepresenteerd aan de patiënt. Deze resultaten zouden een hogere betrouwbaarheid hebben dan zoekresultaten in Google, claimt het bedrijf. Volgens Le zorgt het lukraak Googelen naar symptomen en mogelijke bijbehorende aandoeningen voor onnodig veel stress en angst bij patiënten zorgen. 

Hevige concurrentie

Het nieuwe kapitaal zal worden ingezet om door te kunnen groeien in de VS. Het geld zal worden gebruikt voor het aannemen van medisch gekwalificeerd personeel, engineers, marketeers en voor de versterking van banden met ziekenhuizen en zorgverleners.

Buoy zal hoofdzakelijk gaan concurreren met WebMD, een online uitgever van medische informatie die al sinds 1996 actief is. Het platform is in de VS al groter dan welk ander health platform, inclusief die van de overheid. Eind vorig jaar stond de teller van het gemiddeld aantal maandelijkse bezoekers op 179,5 miljoen.