Search
Close this search box.
Search

Nivel: Samen beslissen in praktijk nog vaak lastig

De afgelopen drie jaar is er weinig veranderd in de mate waarin zorggebruikers informatie zoeken en vinden over gezondheid en zorgorganisaties. Wel veranderen het soort bronnen die zij hiervoor gebruiken. Zo wordt de informatieve website Thuisarts.nl vaker gebruikt. Dat blijkt uit de Transparantiemonitor 2020-2021 van het Nivel. Volgens het kennisinstituut komt uit de monitor ook naar voren dat patiënten zich niet altijd betrokken voelen bij het kiezen voor een behandeling. Samen beslissen blijft dus een uitdaging.

De behoefte aan en het vertrouwen in gezondheidsinformatie is onveranderd in de drie jaar dat het Nivel de Transparantiemonitor heeft uitgevoerd. Zorggebruikers zoeken in vergelijkbare mate als in 2018 informatie over gezondheidsklachten, behandelingen en zorgaanbieders. Zo’n twee derde van de mensen voelt zich op een bepaalde manier geholpen door de gevonden informatie: ook dat bleef de laatste jaren gelijk.

Verschuivingen zijn vooral zichtbaar in de gebruikte bronnen. Zo wordt de website Thuisarts.nl vaker als informatiebron gebruikt en worden zorgverleners juist minder vaak geraadpleegd. Dit lijkt volgens het Nivel een logische ontwikkeling in coronatijd, een tijd waarin sommige zorggebruikers zorg vermijden en Thuisarts.nl wellicht benutten als alternatieve informatiebron. Of mensen ook na corona meer gezondheidsinformatie via internet blijven zoeken, zal moeten blijken. Deze trend blijft het kennisinstituut de komende jaren volgen met de Transparantiemonitor.

Samen beslissen

Informatieverschaffing kan bijdragen aan het proces van ‘samen beslissen’, waarbij de zorgverlener en patiënt samen tot de best passende zorg komen. Begin september ging over dit onderwerp nog een landelijke campagne van start. Samen beslissen geeft een patiënt meer eigen regie en is daarom een belangrijk thema binnen de gezondheidszorg.

In de praktijk ziet het Nivel dit proces niet altijd terug. Ongeveer een derde van de patiënten ervaart niet dat zij samen met hun behandelaar een keuze maken voor een behandeling. Ook bespreken zorgverleners niet altijd alle behandelopties met de patiënt en vragen zij niet altijd welke behandelingsmogelijkheid de voorkeur heeft bij de patiënt.

Het onderzoek naar de transparantie in de zorg maakt deel het project Transparantiemonitor 2018-2022 van het Nivel. Dit meerjarige project richt zich op de vraag hoe transparantie zich ontwikkelt in de zorg en wat dat oplevert. In september 2020 ontvingen 1500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst over het gebruik van informatie over gezondheid. Van hen vulden 778 deze in (respons 52%). De vragenlijst was vergelijkbaar met die van het eerste en tweede jaar van de Transparantiemonitor (2018 en 2019).

Lees hier de hele Transparantiemonitor 2020-2021.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Alain-Labrique_bewerkt kopie
Digitale technologie is enabler voor duurzame zorg
shutterstock_317554598 kopie
Vergroten digitale patiëntbetrokkenheid zorgt voor gestroomlijnde workflows
um_mumc
Soms moet je eerst even uitzoomen om echte stappen te zetten
domotica-ouderen_Midjourney kopie
Cybercrimineel focust zich vaker op zorgleverancier
Big,Data,Ai,Coding,Screen,For,Asian,Future,Health,Care
Zorgtechnologie is voor iedereen
Volg jij ons al?