Om het personeelstekort in de GGZ aan te pakken zou gebruik moeten worden gemaakt van e-health toepassingen en vermindering van de administratieve lasten. Dat zegt de Brancheorganisatie GGZ Nederland tegen het ED naar aanleiding van een reeks maatregelen om calamiteiten beter te onderzoeken.
Voortaan gaat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) standaard na of elke melding van een calamiteit in de geestelijke gezondheidszorg personeelsproblemen daarbij een rol hebben gespeeld. De inspectie vindt het volgens het ED nog ‘te vroeg’ om te concluderen dat er een één-op-één relatie ligt tussen incidenten, zoals zelfdodingen, en tekort aan personeel.
GGZ Nederland maakt zich al langer ernstig zorgen over het tekort aan personeel in de geestelijke gezondheidszorg. Voor psychiaters, GZ-psychologen en klinisch psychologen lopen de tekorten de komende jaren op tot 15 procent en voor verpleegkundigen tot ruim 10 procent.
Tekorten lopen op
Structurele tekorten van deze cruciale functies in de zorg, leiden tot een reëel risico van een opnamestop of het (tijdelijk) sluiten van klinieken. Wachtlijsten vormen al een probleem, waar de sector hard aan werkt om deze terug te dringen, maar met oplopende personeelstekorten wordt dit bijna onmogelijk. GGZ Nederland verwacht dat de personeelstekorten de komende jaren alleen maar toenemen.
De vergrijzing slaat toe in de sector, er gaan steeds meer mensen met pensioen die onvoldoende vervangen kunnen worden door nieuwe werknemers. Daarnaast leiden veranderingen in de geestelijke gezondheidszorg tot een groeiende vraag naar hbo- en academisch opgeleid personeel.
GGZ-instellingen kregen al groen licht om meer mensen op te leiden, maar deze oplossing is slechts voor de lange termijn. “Wij moeten we de oplossingen zoeken in e-health en vermindering van de administratieve lasten”, zegt een GGZ-woordvoerder tegen het ED.
GGzE als toonbeeld e health
GGZ ontplooit via GGzE (Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven en De Kempen).diverse initiatieven op dit vlak. GGzE werkt onder andere samen met TU/e (Technische Universiteit Eindhoven), Brainport Eindhoven en andere technologiepartners.
Een voorbeeld van zo’n innovatie is Welshop, een reeks modules voor zelfhulp, coaching en behandeling. De oplossing biedt hulp bij hulp bij slapen en geeft inzicht in angsten en behandeling voor depressies. De Welshop is finalist voor de Nationale Zorginnovatieprijs. In maart wordt deze award tijdens het Health Valley Event uitgereikt.
Verder zet GGzE vol in op online behandelingen, waar mogelijk face-to-face. “Het sluit aan op de wens van cliënten om waar en wanneer zij willen, aan de slag te gaan met psychische klachten onder deskundige begeleiding. Met ons online aanbod kunnen we méér mensen sneller en ook op afstand helpen.”, zegt de organisatie daarover op zijn website.
Voor GGzE kwam begin vorig jaar meer geld vrij voor digitale innovatie dankzij een meerjarenafspraak met verzekeraar CZ. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijk streven van gepersonaliseerde zorg in ketens, waarbij de regie zoveel mogelijk bij de cliënt zélf komt te liggen. De overeenkomst moet GGzE in staat stellen om de toepassing van e-health verder uit te bouwen en te versnellen, doordat CZ financiële ruimte biedt voor innovatie.