Al vele jaren wordt er het een en ander verwacht van zorgrobots. En er waren ook al de nodige successen met sociale robots en slaaprobots. Toch werd er tot nu toe nog relatief weinig schaalgrootte gerealiseerd. Met de opmars van robot Tessa lijkt te veranderen; want dit robotje met het bloemkapsel slaat bijzonder goed aan in de wijkverpleging en bij andere partijen. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat zij haar werk in de thuiszorg goed doet en VGZ heeft Tessa inmiddels officieel benoemd tot Good Practice. De sociale robot is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Tinybots.
Inmiddels zetten al meer dan 150 zorgaanbieders robot Tessa dagelijks in. Hiermee wordt de broodnodige schaalgrootte, die nodig is voor dit soort innovaties, bereikt. Tessa is volgens betrokkenen de eerste zorgrobot die, als onderdeel van de zorg, wordt ingezet bij mensen thuis. Onderzoek wijst uit dat Tessa ondersteuning biedt bij diverse zorgvragen, waaronder medicatie, persoonlijke verzorging, maar ook bij het signaleren van ondervoeding en het monitoren van de urinefunctie. Dankzij deze ondersteuning hebben cliënten in de praktijk 4 tot 8 uur minder fysieke zorg nodig per maand.
Digitaal als het kan
Dat Tessa effectief is, blijkt uit meerdere onderzoeken en uit de officiële erkenningen die ze heeft ontvangen van VGZ en het Zorginstituut Nederland. Deze effectieve vorm van ondersteuning sluit uitstekend aan bij de doelstellingen van het Integraal Zorg Akkoord (IZA), dat onder meer streeft naar 'Digitaal als het kan' en 50% hybride zorg voor de cliënten. Het IZA - Passende Zorg Programma van het Zorginstituut Nederland geeft daarom prioriteit aan het verder opschalen van Tessa.
Belinda van Doornik, coördinerend wijkverpleegkundige, illustreert dit succes: "Onze cliënt is erg tevreden en zijn zelfstandigheid is toegenomen. Een goed voorbeeld van zinnige zorg vinden wij: de zorg voor goede kwaliteit, niet meer dan nodig en niet minder dan noodzakelijk."
Robot Tessa bewezen technologie
Robot Tessa heeft kortom een grote stap gemaakt en is nu dus officieel een bewezen technologie voor de wijkverpleging. Dit betekent dat ook de verzekeraars en zorgkantoren Tessa zien als een bewezen en zinvol onderdeel van de wijkverpleging. Uit onderzoeken van onder andere Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Fontys en Vilans bij circa 14 zorgaanbieders blijkt dat Tessa cliënten helpt om zelfredzamer te zijn op geïndiceerde zorgvragen.
Het was trouwens al mogelijk voor zorgaanbieders om de inzet van Tessa vergoed te krijgen door speciale afspraken te maken. Maar nu hebben de meeste grote verzekeraars haar ook standaard opgenomen in het inkoopbeleid voor de wijkverpleging voor 2025. Zo hebben CZ en Zilveren Kruis-Achmea nu ‘een robot voor dagstructuur’ standaard opgenomen voor de wijkverpleging. Van de grote verzekeraars maakt alleen Menzis nog losse inkoopafspraken per zorgaanbieder.
Steunend maatje
Tessa is dus een werkzame sociale robot, die cliënten in de thuiszorg helpt om zelfredzamer te zijn. Duizenden cliënten in de wijkverpleging worden al geholpen door Tessa bij hun zorgvragen. De slimme robot biedt zorgverleners een nieuwe manier om mensen met een cognitieve beperking, zoals dementie, te helpen. Cliënten ervaren Tessa als een steunend maatje, wat hun zelfstandigheid verhoogt en ook zorgt voor minder belasting van mantelzorgers. De cliënt kan bijvoorbeeld opdrachten geven aan Tessa of de robot neemt zelf het initiatief door een instructie of vraag te stellen.
Wat Tessa zegt wordt ingesteld door de zorgverlener, mantelzorger en soms door de eindgebruiker. Het is ook mogelijk om reacties terug te zien of signalen met reacties te sturen naar andere systemen. Tessa wordt ingezet als onderdeel van de zorg en integreert met het zorgproces, bijvoorbeeld met het cliëntendossier (ECD) of andere oplossingen rond de cliënt. Zo kan Tessa de gebruiker helpen om zelfredzamer te zijn.