Patiëntenfederatie Nederland en BeterDichtbij gaan samenwerken om geverifieerde beoordelingen van patiënten op ZorgkaartNederland te krijgen. Ziekenhuizen die de communicatie- en informatie-app BeterDichtbij inzetten, moeten zo op eenvoudige wijze patiënten kunnen vragen hun waardering te delen op de ervaringswebsite. Zo is er meer zekerheid dat de eigen patiënt de beoordeling geeft. Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA), BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam en LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer gaan hiermee van start, later volgen meer ziekenhuizen en ook huisartsenpraktijken.
Met ruim 720.000 waarderingen is ZorgkaartNederland volgens initiatiefnemer Patiëntenfederatie Nederland de grootste vergelijkingssite in de zorg. Maandelijks bezoeken meer dan 1,3 miljoen mensen de website. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) neemt de ervaringen mee in het toezicht en ook zorgverzekeraars nemen in hun (inkoop)gesprekken met aanbieders steeds vaker de informatie van ZorgkaartNederland mee, aldus de federatie.
Twijfel over beoordelingen
Hoewel artsen en andere zorgverleners het belang zien van de website, leeft soms twijfel of beoordelingen wel echt van de eigen patiënten afkomstig zijn. ZorgkaartNederland zet zich al op diverse manieren in om de twijfel weg te nemen. Dat gebeurt voortaan ook door die beoordelingen via BeterDichtbij geverifieerd te verzamelen.
“De patiënt neemt steeds vaker de regie in eigen handen en wordt mondiger”, stelt Erik Booden, directievoorzitter van het Zoetermeerse LangeLand. “Om aan de behoefte van de patiënt tegemoet te komen, gebruiken wij BeterDichtbij en ZorgkaartNederland in het LangeLand Ziekenhuis. Met BeterDichtbij bieden wij onze patiënten een platform waar zij zelf kiezen op welk moment ze contact hebben met hun zorgverlener. ZorgkaartNederland is de plek waar onze patiënten waarderingen over hun zorg in het ziekenhuis kunnen achterlaten en zorgverleners kunnen vergelijken.”
Beide kanalen geven inzicht in de ervaringen met de zorg van het ziekenhuis. Het LangeLand leert volgens Booden continu van de patiënten. Geverifieerde waarderingen zijn daarbij waardevol voor het verbeteren van de zorg. “We zijn daarom blij dat we door de samenwerking tussen BeterDichtbij en ZorgkaartNederland nu kunnen garanderen dat de waarderingen daadwerkelijk van de eigen patiënt zijn.”
Hoe het werkt:
- Een zorgverlener kan via een zelf geformuleerd bericht de eigen patiënt een standaard verzoek sturen voor een waardering op ZorgkaartNederland.
- De zorgverlener stuurt in dit bericht een unieke link mee, waarmee de gebruiker wordt herkend als patiënt van het ziekenhuis. De code is nooit terug te leiden naar de individuele patiënt en er worden geen patiëntgegevens meegestuurd.
- Na de reguliere goedkeuring door de redactie van ZorgkaartNederland, wordt de waardering anoniem geplaatst. Zo’n goedgekeurde waardering wordt op ZorgkaartNederland.nl voorzien van het label ‘geverifieerd’.
Laagdrempelige communicatie
Het Albert Schweitzer Ziekenhuis (ASZ) in Dordrecht was eerder deze maand het 21ste ziekenhuis dat BeterDichtij invoerde als app voor laagdrempelige communicatie tussen patiënten en hun behandelend arts. Het St Anna Ziekenhuis (Eindhoven, Geldrop) heeft de app eerder dit jaar gekoppeld aan het EPD. Dat moet het voor zorgverleners eenvoudiger maken om actief met de patiënt in verbinding te blijven.
De app bestaat nu enkele jaren en heeft in die tijd een aantal functies en samenwerkingen gesloten om de app breder inzetbaar te maken. Zo werd afgelopen mei een samenwerking bekend met medicatieplatform MedApp. Die moet het MedApp-gebruikers mogelijk maken om rapportages direct te delen met zorgverleners die ook de beterDichtbij-app gebruiken.