AI-ondersteunde chatbot helpt mensen met IBD bij leefstijlkeuzes

16 mei 2019
Maagpijn
Technologie
Nieuws

De Nederlandse start-up maakt bekend dat het de eerste trial voor zijn AI-gestuurde digitale coach voor mensen met IDB (Inflammatory Bowel Disease) succesvol heeft afgerond. De coach van Nori Health is een chatbot-programma dat de kwaliteit van leven voor mensen met IBD te verbeteren. Het gaat Europawijd om circa 3,4 miljoen mensen die aandoeningen zoals de ziekte van Crohn en colitis hebben. In Nederland gaat het om circa 100.000 mensen. Op 19 mei vindt de jaarlijkse Wereld IBD-dag plaats.

Nori Health chatbot eind 2019 op markt

Nori Health werd in 2017 opgericht met een investering van het Europese Horizon 2020-fonds en heeft na de testronde nog eens 600.000 euro aan investeringen opgehaald. Nori zal de investeringen gebruiken voor business development en het eind 2019 op de markt brengen van de applicatie in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Later dit jaar vindt er een tweede trialronde plaats, gevolgd door een live pilot, waarna de applicatie voor alle gebruikers zal worden gelanceerd.

De eerste test is uitgevoerd in samenwerking met de Crohn en Colitis Ulcerosa Verening Nederland (CCUVN). De deelnemers beoordeeelden het dagelijkse management van de ziekte aan het einde van de zes weken durende trial gemiddeld 28 procent hoger. Het ging daarbij onder meer om het volgen van een dieet, zorgen voor voldoende hydratatie en het correct gebruiken van medicatie. 56 procent van de deelnemers ervoer ook een verbetering in het sociale leven. Zij gaven aan geen sociale activiteiten meer te hebben gemist vanwege hun aandoening.

Leefstijlkeuzes op maat

De Nori Health-chatbot biedt volgens de ontwikkelaar een onbeperkt aantal conversaties gedurende een periode van zes weken. Daarmee zou de app zich onderscheiden van digitale toepassingen die wel constant het gedrag van patiënten monitoren, maar de levensstijlkeuzes aan het individu overlaten. De digitale coach van Nori brengt de patronen van de levensstijl in kaart en suggereert actief veranderingen die zijn toegesneden op elke gebruiker. Die keuzes baseert de coach in eerste instantie op wetenschappelijk geverifieerde data. Het is de bedoeling dat ingebouwde AI-technologie er voor zorgt dat de app nieuwe informatie van de gebruikersgemeenschap kan gebruiken voor betere inzichten.

Roeland Pater, oprichter en CEO van Nori, ontwikkelde de app vanwege zijn eigen ervaring met de ziekte. Artsen hebben volgens Pater weinig tijd voor patiënten met de ziekte van Crohn, tenzij er urgente behandeling nodig is. "Mensen zoals ik kunnen daardoor slechts twee keer per jaar bij de arts terecht, voor een afspraak van maar vijftien minuten. Logisch, misschien, maar ook erg zonde. Het is algemeen bekend dat aanpassingen aan de levensstijl een grote impact hebben, maar er is geen one-size-fits-all-oplossing. Met deze AI-gestuurde, persoonlijke chatbot kunnen we nu potentieel miljoenen anderen helpen identificeren wat hen zo ziek maakt, zodat zij hun manier van leven daarop kunnen aanpassen.”

Behoefte aan meer ondersteuning

Volgens Tineke Markus, CEO van de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland, is onder mensen met een chronische aandoening een duidelijke behoefte aan toegang tot meer ondersteuning dan alleen medicatie en operaties. "We weten dat in het geval van IBD veranderingen in de levensstijl echt het verschil kunnen maken. Maar het kan heel moeilijk zijn om erachter te komen of patiënten wel de juiste keuzes maken, omdat elk lichaam anders is. Het persoonlijke, op maat gemaakte aspect van de digitale coach van Nori Health is daarom een zeer welkome toevoeging aan de markt van healthcare-apps.”

Nori Health is in december 2017 opgericht in Nederland. Het Nori-chatbot-programma is een AI-gestuurde, digitale coach voor mensen met IBD. De app is in januari en februari 2019 getest in een eerste virtuele trial, in partnerschap met CCUVN.