Albert Schweitzer komt met info-app over chemo- en immuuntherapie

25 maart 2019
_MG_9380_FS_app onco
Apps
Nieuws

De info-app is bedoeld voor patiënten die chemo- of immuuntherapie krijgen in het Albert Schweitzer ziekenhuis. Zij kunnen via de toepassing alle informatie over hun behandeling makkelijk raadplegen en delen met hun naasten Het digitale hulpmiddel voor smartphone of tablet komt niet in plaats van, maar wordt naast het papieren patiëntinformatiedossier aangeboden.

Info-app altijd beschikbaar

Internist-hematoloog Eva de Jongh schetst in een nieuwsbericht van het ASZ de diverse voordelen van de app. “Die heb je altijd bij je, in tegenstelling tot de dikke map die patiënten ook krijgen. Ook verwijst de app direct naar betrouwbare externe digitale bronnen en bevat hij altijd de meest actuele informatie.”

Bij chemo- of immuuntherapie gaat het merendeels om patiënten met een vorm van kanker of soms een chronische ontstekingsziekte. Zij krijgen een grote hoeveelheid informatie over hun behandeling, wat volgens De Jongh best overweldigend en onoverzichtelijk kan zijn. Bijvoorbeeld over de diagnose, het ziektebeeld, behandelplan en behandelteam.

Direct antwoord

“Alles is nieuw en onbekend. En dan zijn daar ook nog de leefregels die je in acht moeten nemen in verband met de therapie. Is een bijwerking normaal, of moet je er contact over opnemen met ons? Wat mag je wel en niet eten? De app geeft direct het antwoord. Je kan zelfs ter plekke op een feestje opzoeken of je iets mag eten dat wordt aangeboden.”

De artsen en het team van de Dagbehandeling Oncologie, waar de therapie gegeven wordt, hopen patiënten met de app houvast en een extra steun te geven in een toch al zware tijd. Verder moet de app een patiënt helpen om zijn of haar situatie makkelijker te bespreken of uit te leggen aan de omgeving.

Een app voor alles

In diezelfde overkoepelende app zitten overigens ook onderdelen die de Intensive Care, protheses en longkanker betreffen. Het ASZ stelt er naar te streven om van steeds meer behandeltrajecten een app aan te bieden voor het gemak van patiënten en hun familie, zoals eerder al gebeurde met informatie over bijvoorbeeld de SEH.

Ook zet het ASZ de landelijke beschikbare MijnIBDCoach in voor ondersteuning van patiënten met ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Daarnaast lanceerde het ziekenhuis december vorig jaar een bemiddelingsapp die vraag naar en aanbod van zorgprofessionals bij elkaar moet brengen in de strijd tegen personeelstekort.

De app is te vinden door uit de appstore ‘ASz Behandelpad 2.0’ te installeren en te gaan naar het onderdeel ‘Medicijnen tegen kanker’.