Apple breidt health-strategie verder uit met overname startup Gliimpse

do 25 augustus 2016 - 10:43
Nieuws

Apple breidt zijn health-strategie uit via de overname van startup Gliimpse. Het gaat om een in 2013 opgerichte onderneming die een platform heeft gebouwd waarmee elke Amerikaan persoonlijke gegevens op het gebied van gezondheid kan bundelen, personaliseren en eventueel delen. Het gaat daarbij ook om externe gegevens, zoals van laboratoria, ziekenhuizen of apotheken.

Alle data worden volgens oprichters Anil Sethi en Karthik Hariharan overzichtelijk samengevoegd zodat gebruikers meer inzicht krijgen in hun gezondheidstoestand. Apple heeft de overname bevestigd. De aankoop heeft al eerder dit jaar plaatsgevonden, maar was tot nu toe stil gehouden. Apple wil niet ingaan op vragen wat de plannen zijn met Gliimpse, aldus Fast Company.

Sethi geeft op zijn LinkedIn-pagina aan dat het platform voortkomt uit persoonlijke ervaringen. Zo kwam hij er achter hoe lastig het was om persoonlijke gezondheidsdata te verkrijgen uit diverse bronnen toen zijn zus streed tegen borstkanker. “Als een consument van gezondheidszorg, laat ik een spoor van medische gegevens als waren het broodkruimels achter. Maar ik ben vaak niet in staat om deze gegevens eenvoudig in te zien of te delen.”

De medeoprichter van Gliimpse stelt dat initiatieven zoals Obamacare wel de verplichting opleggen dat medische instellingen en medische specialisten gegevens delen met hun patiënten, maar dat er ruim duizend systemen zijn op het gebied van EPD’s en dat er weinig tot geen mogelijkheden zijn om hiertussen gegevens uit te wisselen. Aan die fragmentatie wil Gliimpse een einde maken.

Apple is de afgelopen jaren aan de weg aan het timmeren inzake persoonlijke gezondheid. Voor onderzoekers, medische professionals en patiënten/consumenten is er een groeiend aantal platforms gelanceerd (HealthKit, CareKit, ResearchKit) die het eenvoudiger moeten maken om informatie op het gebied van leefstijl en gezondheid te verzamelen, te bundelen, beter toegankelijk te maken en te voorzien van toegevoegde waarde zoals adviezen en coaching. In het dit najaar te lanceren iOS10 zitten veel functies op het gebied van gezondheid en beweging ingebouwd, terwijl ook bij de Apple Watch steeds meer nadruk komt te liggen op gepersonaliseerde health-functies.